Tuy Loan is een groentecoöperatie in Vietnam. Vijf jaar lang werkten ze hard aan de professionalisering van hun activiteiten en het aanknopen van handelsrelaties. Zo droeg de coöperatie bij aan een beter inkomen voor hun boeren door de kwaliteit van de groenten te verhogen. De coöperatie leverde eerst aan slechts één supermarkt, nu gaan de kwaliteitsgroenten naar verschillende supermarkten en winkels in Da Nang, Vietnam. In dit artikel vertelt onze collega Nguyen Thi Den hoe ze dat hebben gedaan.
Ik mag al vijf jaar lang samenwerken met Tuy Loan Safe Vegetable Production and Consumption Cooperative. Ik bewonder wat we voor elkaar gekregen hebben. Het is iets wat je zelden ziet in zulke sociaal gedreven projecten: radicale veranderingen in de productiemethoden, het bedrijfsbeheer en, in het geval van deze boerenorganisatie, zelfs de diversificatie van haar bedrijfsmodel naar ecotoerisme.
Toen ik in 2017 met hen begon te werken, initieerde Rikolto een partnerschap met het Da Nang Plantation and Plant Protection Department, gericht op het verbeteren van de productie en het bedrijfsbeheer van de coöperatie, die op dat moment 22 leden had.
De coöperatie Tuy Loan is gevestigd in Hoa Phong, een plattelandsgemeente in het district Da Nang in de regio Zuid-Centrale kust van Vietnam. Het productiegebied was vier hectare groot. Als onderdeel van de coöperatieve unie Lien Thanh, leverden ze slechts aan één winkel.
Samen met de raad van bestuur van de coöperatie evalueerden we het niveau van de professionele expertise in de boerenorganisaties.
Hiervoor gebruikten we SCOPE, een instrument dat is ontworpen om de prestaties van producentenorganisaties te beoordelen. SCOPE-evaluaties meten verschillende aspecten, gaande van interne en financiële managementvaardigheden tot bedrijfsexpertise en toegang tot financiering. In dit geval moesten de gebieden intern beheer, financieel beheer, bedrijfsvoering en duurzaamheid aan bod komen.
Zodra we de omvang van de uitdagingen van de coöperatie begrepen, boden we ondersteuning door middel van opleiding, zodat de coöperatie een betrouwbare dienstverlener voor haar leden zou worden en bijgevolg ook een betrouwbare leverancier van kwaliteitsproducten.
We organiseerden activiteiten om de vaardigheden van de raad van bestuur op het gebied van bedrijfsvoering, marketing en administratie te versterken, door technische ondersteuning te bieden en toezicht te houden op de productie- en verpakkingsprocessen.
"Op basis van de SCOPE Insight Assessment-scores voor 2018 tot 2021 heeft Tuy Loan een indrukwekkende verbetering doorgemaakt voor intern management (van 3,3 naar 4,1), financieel management (van 3 naar 4,6), duurzaamheid (van 3 naar 4,1) en bedrijfsvoering (van 3,5 naar 4,5)."
Het Rikolto-team werkt ook met hen samen aan een proefproject rond een Participatief GarantieSysteem (PGS): een goedkoop, bottom-up kwaliteitsborgingssysteem met een sterke nadruk op sociale controle en kennisopbouw. Het is een eenvoudig maar doeltreffend participatief certificeringssysteem dat een breed scala van belanghebbenden, zoals boeren, consumenten, detailhandelaren, NGO's en lokale overheden, betrekt bij de kwaliteitsgarantie van landbouwproducten.
Om een biologische PGS-certificering te krijgen, mogen boeren geen chemische meststoffen of gewasbeschermingsmiddelen gebruiken, behalve in zeer uitzonderlijke omstandigheden.
In juni 2022 kon de Tuy Loan Coöperatie uitbreiden. Het productiegebied verdubbelde, net als het aantal actieve leden.
Gemiddeld wordt 35 ton groenten per maand geproduceerd en gaf de coöperatie ongeveer 73.000 mensen toegang tot veilige groenten. Bovendien hebben de producten van de coöperatie door de toepassing van PGS de VietGAP een One Commune One Product (OCOP)-certificeringen behaald.
"De inkomsten van de coöperatie stegen van dollar 50.000 per jaar in 2018 tot dollar 191.304 per jaar in 2021. Voor de boeren steeg hun gemiddelde inkomen uit groenteteelt van 217 dollar per maand in 2018 naar 283 dollar per maand in 2022."
Momenteel levert de coöperatie aan supermarkten en kleinere winkels in de stad Da Nang, zoals Ba Na Hill, Winmart in Da Nang, Co.opmart en Big C.
De coöperatie ligt langs een belangrijke weg, dichtbij een dorp van traditionele ambachtslieden dat nu al veel toeristen trekt. De locatie biedt ook een extra mogelijkheid die het bedrijfsmodel van de coöperatie versterkt.
Elk jaar organiseert de coöperatie bezoeken ter plaatse en ervaringsgerichte rondleidingen voor zo'n 5.000 studenten om meer te weten te komen over de coöperatie, haar infrastructuur en de productietuinen.
Jongeren ervaren uit eerste hand hoe groenten veilig en duurzaam worden geteeld en geoogst.
Het programma kreeg positieve reacties van scholen en reisbureaus. Bui Dung, directeur van de Tuy Loan Coöperatie. "Ecotoerisme heeft de coöperatie geholpen haar inkomsten te diversifiëren, waardoor de leden kunnen investeren en de productie verder kunnen opvoeren."
"Deze rondleidingen hebben ons een band opgeleverd met scholen, gezinnen en potentiële klanten; zij weten wat wij doen, ze kennen de kwaliteit van onze producten en weten waarvoor ons merk staat ."
Bij Rikolto zijn we ervan overtuigd dat een professionele boerenorganisatie alle instrumenten en vaardigheden in handen heeft om de markt te veroveren. Tuy Loan is daar een krachtig bewijs van.
In juni 2022 nam de coöperatie deel aan een conferentie die zich boog over de vraag hoe producten uit Da Nang op het stedelijke distributiesysteem kunnen aangesloten worden. Daar ondertekende de coöperatie een overeenkomst met Non-Nuoc Stone Carving Cooperative en An Hai Dong General Business Cooperative om de krachten te bundelen en samen groenten te leveren.
Volgens directeur Bui Dung is het voor coöperaties die aan de PGS-regeling voldoen, zoals Tuy Loan, belangrijk om aanwezig te zijn op zulke fora, maar ook in de media. "Zo leren meer consumenten en bedrijven in Da Nang de waarde PGS kennen. Voor de meeste is het nog een nieuw concept."
De Tuy Loan Coöperatie heeft alvast de ambitie om PGS te blijven toepassen en uitdragen. Ze zullen deelnemen aan verschillende beurzen en evenementen om hun merkbekendheid te vergroten. "We willen ons echt positioneren als belangrijke schakel in de stedelijke voedselvoorziening van Da Nang."