Rikolto nam voor het tweede opeenvolgende jaar deel aan het Chocoladesalon in Lima (Peru) dat liep van 19 tot 22 juli in het kader van Belgica Contigo, de campagne die 50 jaar samenwerking viert tussen België, Peru, Ecuador en Bolivia
De cacaocoöperaties CAC PANGOA (Peru) en Fortaleza del Valle (Ecuador) - die ondersteund worden door Rikolto - pakten er uit met hun producten. De Peruaanse organisatie van cacaoproducenten, APPCACAO, speelde ook een centrale rol bij de organisatie van het salon en in de verschillende discussiegroepen.
Johanna Renckens van Rikolto in Zuid-Amerika, ging in haar presentatie dieper in op de belangrijkste trends, bedreigingen en kansen voor cacao in het Andesgebied. "Verschillende uitdagingen dienen zich tegelijkertijd aan: lage productievolumes, niet-duurzame productiemodellen, kwetsbaarheid voor klimaatverandering en lage prijzen voor boeren."
Daarom is het essentieel om meer inclusieve handelspraktijken tot stand te brengen tussen chocoladebedrijven en producenten. "Wij moeten handelsrelaties ontwikkelen die sociale, economische en ecologische meerwaarde produceren. Alle spelers zijn van elkaar afhankelijk om op lange termijn winstgevend te blijven."
"De grootste prijs wordt hier gewonnen door het publiek dat van alle smaken kan proeven. Maar het zijn de boeren die de echte helden van de chocolade zijn door ons cacao van hoge kwaliteit te leveren."
"Het was geweldig om met ons eigen merk Chocoménica hier te mogen winnen. Een Belgische en Peruaanse mix maken was een uitdaging, zeker met een concurrent als Mario. Met deze prijs geven we een boodschap aan de Peruaanse consument dat er in Peru niet alleen uitstekende cacaoboeren zijn, maar ook straffe chocoladeartiesten.Het tot stand brengen van zulke inclusieve handelsrelaties is dan ook een belangrijke focus van het werk van Rikolto. Tegelijk investeren we in initiatieven die kansen scheppen voor jongeren in de cacaosector.
Grote aandachtstrekker op het chocoladesalon was "Master Chef Contigo". Samen met de Belgische ambassade organiseerde Rikolto een vriendschappelijke kookwedstrijd tussen een Belgische en een Peruaanse chef.
De bekroonde banketbakker Juan Carlos López won deze editie van de Belgische chocolademaker Mario Vandeneede met de bereiding van 300 pralines.
"Het was geweldig om met ons eigen merk Chocoménica hier te mogen winnen. Een Belgische en Peruaanse mix maken was een uitdaging, zeker met een concurrent als Mario. Met deze prijs geven we een boodschap aan de Peruaanse consument dat er in Peru niet alleen uitstekende cacaoboeren zijn, maar ook straffe chocoladeartiesten."
Na het chocoladesalon bracht Mario Vandeneede nog een bezoek met het Rikolto-team aan de regio van San Martin, de belangrijkste productiezone voor in Peru. De cacaoroute werd georganiseerd door de Alianza Cacao Perú, die meer uitwisseling wil stimuleren tussen de verschillende cacao- en chocolade-initiatieven in de regio.
Er werden verschillende coöperaties bezocht, waaronder de grootste cacao-exporterende coöperatie van het land: Acopagro en bekroonde chocoladebedrijven zoals Mishky Cacao en Nina Chocolates.