De allereerste Week Voor Goed Eten van Rikolto, die liep van 10 t.e.m. 16 januari, ligt achter ons. Eén week om extra hard werk te maken van goed eten thuis én in de rest van de wereld. Onder de slogan “goed eten is een recht”, werden in heel Vlaanderen acties georganiseerd die goed eten in de kijker zetten en geld inzamelden voor het werk van Rikolto. En of we tevreden zijn!
In de aanloop van de actieweek, deelden sympathisanten 15.000 Rikolto-lepels uit met een oproep om Rikolto te steunen en thuis met de lepel werk te maken van goed eten. In steden en gemeenten kwamen mensen op voor het belang van goed eten voor iedereen: van lokale boeren en restaurants tot lokale besturen, verenigingen en geëngageerde burgers. Zo zetten in Gent de sociale restaurants en stadsscholen duurzame Gentse waterzooi op het menu. In Leuven, Antwerpen en Turnhout deelden lokale chefs hun geheimen voor goed eten.
Het financiële resultaat is nog onvolledig, omdat omwille van corona heel wat acties verzet werden. De schatting is dat de Week Voor Goed Eten zal afklokken op 120.000 euro. Voor een actie die voor het eerst wordt georganiseerd, is dat zonder meer een mooi resultaat. Iedereen voelt ook dat de Week Voor Goed Eten de komende jaren kan groeien, zowel in opbrengst als in impact.
Want naast de financiële resultaten op korte termijn, zijn er andere resultaten op lange termijn die hoopvol stemmen. Zo leerden de voorbije twee maanden alleen al 720 nieuwe mensen Rikolto kennen. Dat is een groot verschil met het vroegere actieweekend, dat in 2020 voor het laatst doorging. De mensen die op straat of aan de supermarkt een gadget kochten, gaven 6 euro en passeerden. We kenden ze niet en zij wisten zelden waar onze organisatie voor staat. De mensen die ons steunden via een actie voor de Week Voor Goed Eten deden bewust een gift, met een overschrijving of via het online platform.
De ervaring leert dat een groot deel van hen tijdens hetzelfde jaar ons nogmaals steunt met een gift. Sommige engageren zich om mee te doen aan onze sportieve actie #ronddewereld in mei. Nog anderen gaan aan de slag in hun bedrijf, school of gemeente met duurzame en gezonde voeding. Daar ligt de echte winst.
Door onze inspanningen beter te spreiden door het jaar, slagen we er goed in onze inkomsten uit fondsenwerving op jaarbasis stabiel te houden. En belangrijker: er is weer groeipotentieel. Mensen die afgehaakt waren op de gadgetverkoop, deden dit jaar opnieuw mee. Lokale groepen die nu nog zoekende waren naar nieuwe actievormen, deden inspiratie op voor volgend jaar.
Ik ben trots op onze vrijwilligers die het gedurfd hebben om het roer om te gooien en resoluut te gaan voor een eigentijdse campagne die overeenstemt met wie we zijn als organisatie. Geen klassieke liefdadigheidsorganisatie, maar een organisatie die mensen samenbrengt om werk te maken van goed eten. Op school, in de supermarkt, thuis en in elke gemeente. Hier en in de rest van de wereld.