Sinds eind april ligt er een nieuwe melk- en fondantchocolade in de rekken van Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar Colruyt Group: Nicaragua. Over de herkomst bestaat dus al geen twijfel, net als over de smaak - die is heerlijk. Maar het verhaal achter dit product is minstens even sterk… en smaakt naar veel meer.
De cacaobarometer wees nog maar eens met de neus op de feiten: cacaoboer zijn, betekent voor de meesten een leven in bittere armoede. Geen wonder dat jongeren uit de stiel vluchten. Kunnen we die beweging omkeren? Kan je jongeren weer warm maken voor een toekomst in de cacao?
Op die vraag zoeken onze teams in Latijns-Amerika al vele jaren een antwoord. Zowel in de koffie- als in de cacaosector. YOUCA (Youth For Change & Action) sprong mee op de kar en zamelde in 2014 al geld in om dit werk te steunen. Yes Youth Can (La Juventud Sí Puede) was geboren.
Onder andere binnen de Nicaraguaanse cacao-coöpeatie La Campesina werd een jongerenwerking opgestart. Omdat opleiding een cruciale schakel is, stapte Collibri Foundation, het bedrijfsfonds van Colruyt Group, mee in het verhaal. Over een periode van 5 jaar zullen 75 jongeren deelnemen aan het vormingsproject La Juventud Sí Puede (Yes, Youth Can). Het zijn jongeren met een economisch kwetsbare achtergrond, waarvan iets minder dan de helft meisjes zijn. Zij volgen een cacaoprogramma van 20 dagen in Honduras, georganiseerd door het onderzoeksinstituut FHIA en de universiteit CURLA.
“De jongeren die het diploma behalen, geven op hun beurt de kennis door aan andere jongeren in hun gemeenschap in Nicaragua volgens het ‘Farmer Field School’-principe”, vertelt Mieke Vercaeren, verantwoordelijk voor de opleidingsprojecten van de Collibri Foundation. “Zo kunnen nog eens 225 getalenteerde jongeren goed onderwijs volgen. Ze krijgen ook de kans om stage te lopen in een innovatief bedrijf of coöperatie. Een opleiding in moderne productietechnieken biedt hen de broodnodige zelfstandigheid en weerbaarheid. De Collibri Foundation investeert op lange termijn in deze projecten en dat is een essentieel element. Alleen al in dit initiatief investeert het 150.000 euro over een periode van 5 jaar.”
De kennis hebben om kwaliteitsvolle cacao te telen, is één ding. Er geld mee verdienen is een heel andere zaak. En dat is waar het dikwijls misloopt, zeker in de cacaosector - met alle gevolgen vandien.
Jorge Flores, projectcoördinator van Rikolto in Centraal-Amerika: “Met Rikolto focussen we ons daarom op het verbinden van alle spelers: boeren, verwerkende bedrijven, supermarkten, banken, onderzoeksinstellingen, … Zo krijg je een transparante keten, waar je samen problemen aanpakt en op lange termijn zaken doet.”
Zo heeft La Campesina al vele jaren een handelsrelatie met Ritter Sport in Nicaragua opgebouwd. Via Collibri Foundation kwam ook Colruyt Group in de picture als mogelijke afnemer. "Wij brengen onze eigen expertise als retailer binnen”, legt aankoper Koen Debusschere uit. “We kopen cacao van de jonge boeren, verwerken die tot chocolade en verkopen het resultaat in onze Colruyt-, OKay- en Spar-winkels. Ons huismerk Boni Selection krijgt er zo twee producten bij: eentje met 72% pure chocolade en eentje met 35% melkchocolade.”
Colruyt Group en Rikolto werken op deze manier al vele jaren samen om te onderzoeken hoe je de bevoorradingsketens achter ons voedsel opnieuw kan uitvinden. Colruyt Group heeft de ambitie om 10 dergelijke ketenprojecten te realiseren tegen 2020.
“Deze chocoladerepen gaan de problemen in de cacaosector natuurlijk niet oplossen”, geeft Joris Aertsens van Rikolto toe. “Maar je ziet wel de elementen die nodig zijn om de crisis in de sector aan te pakken. Alles begint bij meer samenwerking. Zo krijg je transparantie in de keten. Boeren weten waar hun product naartoe gaat en ook de consument weet waar het product vandaan komt. Dat kan alleen als je op lange termijn samenwerkingen uitbouwt en prijzen onderhandelt waar iedereen van kan leven.”
Onze koffie- en cacaoman Jo Vandorpe testte het al voor u uit. Sinds enkele jaren verkoopt Colruyt Group al koffie uit de Kivustreek in Congo, van de boerencoöperatie Kawa Kabuya die Rikolto ondersteunt. "De Kivukoffie blendt ideaal met de chocolade uit Nicaragua. Proef het zelf... Een zalige combinatie. Dit smaakt naar veel meer meer."