Op 28 en 29 september 2021 vond de tweede editie van de Generation Food Makeathon plaats. Twee dagen lang zwoegden multidisciplinaire studententeams aan prototypes voor voedingsproducten op basis van voedselresten. De winnende groep kwam met een even smakelijk als verrassend product voor de dag.
Generation Food is een initiatief van o.a. Rikolto, Provincie Vlaams-Brabant, PROEF, Boerenbond, KU Leuven en UCLL. Het is een beweging die vanuit ondernemerschap stappen zet richting duurzaam en gezond voedsel voor iedereen. De makeathon is daarvoor een ideale formule. Het is een variant op de hackathon met een grotere focus op prototyping.
Net als vorig jaar, bogen UCLL-studenten uit de richtingen Voedings- en dieetkunde, Bedrijfsmanagement en Toegepaste Informatica zich samen met studenten Bio-ingenieurwetenschappen van de KU Leuven zich over de uitdaging om reststromen van voedsel te verwerken in nieuwe producten. De concrete cases waar ze op konden werken, kregen ze van Casibeans, BoerEnCompagnie en Hof ter Vrijlegem. Deze bedrijven stelden hun reststromen ter beschikking, respectievelijk rode bonen, speltzemelen en appelschijfjes. Allemaal lokaal geteeld én nog perfect eetbaar.
Op de eerste dag van de Makeathon kreeg elke student een boekje vol methodieken en tips en tricks om het creatieve proces op te starten. Want op twee dagen het volledige proces van productontwikkeling doorlopen, is geen evidentie.
De dag begon met een crash course rond voedselverspilling. Loïck Bekaert van FoodWIN schetste de problematiek van voedselverspilling. Rikolto-collega Liesbeth Van Meulder wijdde hen in tot de Green Deal Eiwitshift. Daarmee engageert de Vlaamse overheid zich samen met tal van organisaties om de Vlaming meer plantaardige en minder dierlijke eiwitten te laten consumeren. De eiwitshift past perfect bij twee van de casussen: zowel rode bonen als speltzemelen zijn twee uitstekende plantaardige eiwitbronnen.
Om de sprong naar de praktijk te maken, konden we rekenen op twee ondernemers. Shinji Mievis, die vorig jaar deel uitmaakte van het winnende team Délicé, was er dit jaar weer bij en toonde zijn mede-studenten hoe Délicé reststromen van veenbessen verwerkt in hun granola.
Daarna maakten we een videoverbinding met Gita Van den Boer, CEO van the Chalo Company. Zij vertelde hoe Chalo bijdraagt aan de eiwitshift met de productie van erwtensnacks. Gita gaf de studenten ook praktische tips om een product succesvol op de markt te lanceren en hoe je als kleine ondernemer van start kan gaan.
Nu kon de Makeathon écht van start gaan. Om een zicht te krijgen op de ingrediënten die ze zouden gebruiken, vertelden vertegenwoordigers van Casibeans, BoerEnCompagnie en Hof ter Vrijlegem meer over de beschikbare reststromen. Daarna kozen de studenten één case om in interdisciplinaire teams verder op te werken. De facilitators waakten over een goede mix was van opleidingen zodat de studenten van elkaar konden leren.
"Ik wist echt niet wat te verwachten en al zeker niet wat mijn rol zou zijn binnen mijn groepje. Toch ging het vlot, ik heb al zin om morgen in de keuken aan de slag te gaan met ons idee."
Na een uur moesten ze de knoop doorhakken en zich toespitsen op één idee. Nu was het tijd voor een businessplan. Voor velen een onbekend terrein. Daarom stonden de docenten Bedrijfsmanagement paraat, samen met de studenten Bedrijfsmanagement en Toegepaste Informatica.
Om de kruisbestuiving nog te vergroten, eindigden we de dag met een ‘world café’. Elk groepje koos een vertegenwoordiger die het idee ging pitchen bij de andere groepen. Zo konden ze elkaar belangrijke feedback leveren en het eigen concept versterken.
"Het is ongelooflijk interessant om de creatieve geesten van onze jonge studenten uit verschillende disciplines samen te brengen. Doorheen de Makeathon leren ze niet alleen samenwerken maar ook hun kennis over duurzame voeding te verscherpen. Ik ben alvast benieuwd welke interessante startup(s) uit dit initiatief zullen gerealiseerd worden. We kiezen resoluut voor ondernemers die ook gaan voor duurzame voedingsproducten, gebaseerd op (eiwitrijke) nevenstromen."
De tweede dag bestond uit twee delen. Enerzijds konden de studenten eindelijk de keuken in om hun idee tot leven te brengen. Ze experimenteerden met verschillende ingrediënten om het ideale prototype te creëren. Anderzijds kregen de studenten een snelcursus branding en pitching van UCLL-lectoren Robrecht Van Goolen, Anouk Vermeyen en Karl Magnus van PROEF.
Inzichten die studenten meteen toepasten in de presentatie van hun eindresultaten aan het eind van de dag. Na hard zwoegen, had elk groepje een prototype, een pitch en een businessplan. Dit waren de zes ontwikkelde concepten:
Daarop deed de jury haar intrede. Die bestond uit Amy Verbeke (Robin Food), Gil Op de Beeck (FoodWIN), Hilde Wynen (Alimento) en Carline Vuylsteke (Opleidingsverantwoordelijke Bedrijfsmanagement bij Hogeschool UC Leuven-Limburg).
Elk groepje presenteerde hun concept, waarna de jury hen de pieren uit de neus haalde. Na de moeilijke vragen, was het tijd om een winnaar te bekronen... De jury koos unaniem voor de chocopasta Amamé. Het innovatieve karakter en de uitstekende smaak van het prototype overtuigden de jury.
In de komende maanden werken studenten levensmiddelentechnologie verder aan het concept. In het tweede semester kan er dan aan een businessplan gewerkt worden om het product op de markt te brengen. We zijn alvast ontzettend benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Tekst: Ouafae Salmi
Met dank aan partners en sponsors: