Aan de vooravond van het Sinterklaasfeest, tekende Rikolto (Vredeseilanden) vandaag mee het Beyond Chocolate charter: de gezamenlijke ambitie van de Belgische chocolade- en retailsector, middenveld, sociale impactinvesteerders en universiteiten om de Belgische chocolade duurzamer te maken. Dit sectorbreed engagement wil onder meer kinderarbeid aanpakken, ontbossing tegengaan en zorgen voor een leefbaar inkomen voor lokale cacaoproducenten.
“Bij Rikolto hebben we de praktische kennis en ervaring in huis om die doelstellingen mee waar te maken”, zegt Jan Wyckaert, directeur van Rikolto in België. “Onze teams coachen vandaag wereldwijd 16 coöperaties met 14.000 boeren en boerinnen op vlak van zakelijke vaardigheden en gebruik van duurzame landbouwpraktijken om waardevolle ecosystemen te bewaren. De contracten die we tot stand helpen brengen, focussen op samenwerking op langere termijn, leefbare inkomens voor de producenten en een billijke verdeling van risico’s en winsten.”
Zo realiseerde Rikolto de voorbije 2 jaar samen met Colruyt Group een nieuwe chocoladereep met oorsprong in Nicaragua. “De samenwerking geeft bijzondere aandacht aan de opleiding van jonge cacaoproducenten. Het toont hoe je door betere samenwerking opnieuw een opwaartse dynamiek kan creëren. Het Beyond Chocolate charter geeft ons de kans om die lessen ingang te laten vinden in de sector.”
En dat is nodig. Want Belgische chocolade mag dan bekend staan als een hoogstaand kwaliteitsproduct, het verhaal erachter wordt nog altijd getekend door kinderarbeid en ontbossing in de grootste cacaoproducerende landen, met name Ghana en Ivoorkust. Daarom nam vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo het initiatief voor Beyond Chocolate, een partnerschap dat inzet op duurzame Belgische chocolade. De ondertekening vond vandaag plaats in Chocolate Nation, het nagelnieuwe belevingscentrum voor Belgische chocolade dat deze maand in Antwerpen de deuren opent.
Naast ngo’s zoals Rikolto, Trias en Oxfam Wereldwinkels, tekende ook Choprabisco, de sectorfederatie van de Belgische chocolade-industrie. Vanuit de retailsector, engageren Delhaize, Aldi, Lidl, Carrefour en Colruyt Group zich voor hun huismerken. Duurzaamheidsorganisaties The Shift en IDH Sustainable Trade Initiative speelden een coördinerende rol bij de totstandkoming van Beyond Chocolate. Het partnerschap staat open voor bijkomende ondertekenaars die de engagementen mee willen waarmaken.
Met Beyond Chocolate engageren alle ondertekenaars zich om samen te werken rond een hele reeks uitdagingen op het vlak van duurzame chocolade. Concreet betekent dit dat alle Belgische chocolade, geproduceerd of verhandeld in België, uiterlijk eind 2025 voldoet aan een relevante certificeringsstandaard of geproduceerd is met cacaoproducten van bedrijfseigen duurzaamheidsprogramma’s.
Ook de afspraken tussen overheden en privépartners die vallen binnen het Cocoa & Forests Initiative moeten tegen uiterlijk eind 2025 volledig gerespecteerd zijn. De ontbossing als gevolg van cacaoproductie voor de Belgische chocoladesector moet uiterlijk in 2030 stoppen. Tegen dan moeten alle cacaoproducenten minimaal een leefbaar inkomen verdienen.
“Het is nu zaak om ook vanuit de samenleving de druk hoog te houden, zodat die woorden dagelijkse praktijk worden”, besluit Jan Wyckaert.