Naar gezonde en duurzame voeding voor iedereen
Onze eetgewoontes in België en Europa hebben een wereldwijde impact. Ongezonde voeding ligt aan de basis van heel wat gezondheidsproblemen, die zowel het individu als de ganse samenleving parten spelen. De ecologische voetafdruk van wat we eten, stopt niet aan nationale of continentale grenzen, maar heeft wereldwijd een negatieve impact op klimaat en milieu. Ons consumptiepatroon vormt nog al te vaak de laatste schakel in internationale voedselketens die steunen op oneerlijke en onrechtvaardige praktijken.
Supermarkten hebben de hefbomen in handen om hier verandering in te brengen. Meer dan 80% van wat Belgen eten, komt via de supermarkt op ons bord, en meer dan 80% van de Belgische retailmarkt is in handen van slechts vijf spelers. Ook in andere Europese landen verbinden een handvol supermarktketens honderden voedingsproducenten met miljoenen mensen. Ze bepalen als poortwachters welk eten er in de winkelrekken komt, en via hun assortiment, promotie, winkelomgeving en beleid beïnvloeden ze wat, hoe en hoeveel wij als burgers eten. Supermarkten bekleden zo een sleutelrol in ons voedselsysteem.
Rikolto wil dat supermarkten die sleutelrol inzetten om van goed eten de standaard te maken. Goed eten, dat is gezond voor mens en planeet, geteeld in rechtvaardige omstandigheden en verhandeld aan een eerlijke prijs. Goed eten is ook toegankelijk voor iedereen, en niet enkel voor mensen met genoeg geld, tijd, motivatie of kennis. Pas als gezond en duurzaam voor iedereen de meest toegankelijke en vanzelfsprekende keuze is, is goed eten werkelijk de standaard.
Rikolto zet supermarkten aan tot actie en zoekt mee naar oplossingen.
We motiveren supermarkten door hun inspanningen rond duurzaamheid te onderzoeken en publiek zichtbaar te maken. We vergelijken de supermarkten onderling en delen de resultaten met beleidsmakers, het middenveld en het brede publiek. Zo jagen we supermarkten aan om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid op te nemen.
We helpen supermarkten ook op weg. We zoeken samen manieren om het assortiment te verduurzamen en om een beleid, promotiestrategie en winkelomgeving te creëren die een duurzaam consumptiepatroon stimuleren. Dat doen we door pilootprojecten rond duurzame ketens en experimenten in de winkelomgeving op te zetten. Hoe schalen we de duurzame praktijken uit die experimenten op? Daarvoor brengen we de spelers uit de voedingsketen samen met beleidsmakers, het middenveld en wetenschappers om een stimulerende omgeving te realiseren waarin iedereen grote stappen vooruit kan zetten.
We betrekken ook burgers in dit verhaal. We reiken inzichten aan over de rol van supermarkten in het voedselsysteem, we maken hun stem hoorbaar en voelbaar, en we laten ze actief meezoeken naar oplossingen. Zo zetten we burgers mee in de cockpit van de verduurzaming van ons voedselsysteem.
In elk van onze inspanningen staat de zoektocht naar inspirerende praktijken centraal. Welke informatie en acties stimuleren supermarkten om werk te maken van goed eten? Wat kunnen beleidsmakers daaruit leren om met wetten de duurzame lat voor alle bedrijven gelijk te trekken? Via welke insteken kunnen we het publieke debat rond goed eten warm houden? Met deze kernvragen evalueren we permanent de effectiviteit van onze aanpak.
Wereldwijd groeien steden pijlsnel. Tegen 2050 zal 70% van de wereldbevolking in een stad of verstedelijkt gebied wonen. In België en Europa spelen supermarkten een sleutelrol in de voedselvoorziening in en buiten deze verstedelijkte gebieden.
De koffie- en cacaosector kent diverse problemen zoals klimaatverandering, ontbossing, kinderarbeid en lage inkomens voor kleine boeren. Leefbare inkomens voor cacao- en koffieboeren zijn cruciaal voor echt veerkrachtige boerengemeenschappen. Dit vereist gegarandeerde minimumprijzen, goede landbouwpraktijken, strategieën voor inkomstendiversificatie en een sterk stimulerend klimaat. Belgische en Europese supermarkten kunnen significant bijdragen aan deze uitdagingen.