Door het coronavirus was er het voorbije weekend voor het eerst in 40 jaar geen klassieke straatactie van Rikolto (vroeger Vredeseilanden) in Vlaanderen. Maar met de campagne "Goed eten is een recht" vestigden we de aandacht op de toenemende groep mensen wereldwijd voor wie dat recht, mede door de coronacrisis, veraf is. Als alternatieve actie verspreidde we samen 15.600 lepels via de Keten voor Goed Eten. Ongelooflijk bedankt, allemaal.
Bij de “De keten voor Goed Eten” wordt een doos met 10 lepels doorgegeven. Onze lepel staat symbool voor het recht op goed eten. Iedereen bij wie de keten passeert, mag een lepel nemen en de doos weer doorgeven aan iemand anders. Zo inspireren we mensen om thuis te zorgen voor goed eten en hen bewust maken van het belang van goede voeding om problemen rond armoede, gezondheid en de klimaatverandering aan te pakken. In totaal werden via de actie 1.560 ketens (of 15.600 lepels) in circulatie gebracht.
Zo werden bijna al onze Ketens voor Goed Eten gelanceerd! Dank iedereen, om van deze corona-campagne iets schitterends te maken. Onze collega's en vrijwilligers maakten speciaal voor jullie dit bedanklied:
Om de weggevallen opbrengsten door de coronacrisis te compenseren, lanceerde Rikolto de laatste maanden samen met sympathisanten verschillende oproepen om de organisatie te steunen in moeilijke tijden.
Met succes. De voorbije weken alleen al, registreerden we 2.371 nieuwe schenkers. Samen met de bestaande schenkers zorgden die voor 1,4 miljoen euro aan giften in 2020. Dat is minder dan in 2019 (1,6 miljoen euro), maar een pak beter dan gevreesd. Door corona werden alle sportieve events afgelast, waardoor zo’n 500.000 euro wegviel. Bovendien was december een recordmaand in de geschiedenis van de organisatie wat giften betreft.
Ook 2021 lijkt een goede start te maken, mede dankzij de vele steunoproepen die gebeurden door de vrijwilligers naar aanleiding van het campagneweekend. Op dit moment staat de teller voor al die acties op 164.185 euro. Je kan dat bedrag niet echt vergelijken met de opbrengst van het klassieke campagneweekend (vorig jaar 319.264 euro). De acties en steunoproepen zijn meer gespreid, dus de komende weken zal die opbrengst nog aangroeien.”
Ondanks de tegenslagen die het coronavirus bracht, beginnen we zo hoopvol aan 2021. De groep mensen die ons steunt en die acties organiseert, groeit. En met die steun kunnen onze teams wereldwijd samen met boeren, bedrijven, wetenschappers en overheden van goed eten een recht maken, voor iedereen.