Stel je een school voor waar gezond en lekker eten net zo vanzelfsprekend is als leren lezen en rekenen. Waar voeding niet alleen iets is voor in de brooddoos, maar een essentieel onderdeel van het schoolleven. Met onze ‘Whole School Food Approach’ geven we voedingseducatie daarom een centrale plek in het schoolleven. Want wat kinderen leren over goed eten, heeft een levenslange impact op hun ontwikkeling, bewustzijn en gezondheid. Van interactieve lessen over gezonde voeding tot workshops over duurzaam koken en excursies naar lokale boerderijen – in steeds meer scholen in Europa wordt leren over voeding een tastbare en inspirerende ervaring.
Onderwijs is de sleutel tot een gezonde toekomst – voor onze kinderen én voor de planeet. Daarom staat leren over voeding centraal in de derde pijler van de ‘Whole School Food Approach’ (WSFA). Deze integrale aanpak voor goed eten zet in op vier pijlers: een sterk voedingsbeleid, een gezond en duurzaam aanbod, voedingseducatie en de brede schoolomgeving.
Als een van de vier pijlers speelt leren over voeding een centrale rol binnen de WSFA. Goed eten is immers meer dan een gezond aanbod alleen. Voedingseducatie biedt een waardevolle kans om de drie pijlers van duurzame ontwikkeling – milieu, samenleving en economie – beter te begrijpen. Door kinderen zowel op theoretisch als op praktisch vlak kennis te laten maken met gezonde voeding, dierenwelzijn en de ethische aspecten van voeding, vergroten we het bewustzijn over hun eetpatronen en geven we hun de vaardigheden en inzichten om keuzes te maken die hun welzijn én dat van onze planeet ten goede komen. Zo maken we van gezonde en duurzame voeding de meest vanzelfsprekende keuze.
Maar een echte verandering maak je samen! Daarom betrekken we niet alleen de leerlingen, maar de hele schoolgemeenschap – van leerkrachten tot keukenpersoneel. Met de juiste kennis en begeleiding kunnen zij leerlingen inspireren en ondersteunen in deze transformatie, zodat goed eten voor iedereen de normaalste zaak van de wereld wordt, ook op school.
Wat als duurzaamheid niet alleen iets is om over te leren, maar iets dat je kunt voelen, ruiken en beleven? Bij kleuterschool E.I. Los Vientos wordt mandarijnbloem ingezet als speels en geurig leermateriaal in de klas. Dit duurzame product, gemaakt van gerecycleerde mandarijnschillen, laat kinderen op een speelse manier kennismaken met het thema duurzaamheid. De unieke zintuiglijke ervaring prikkelt bovendien hun nieuwsgierigheid en zorgt ervoor dat de leerstof écht blijft hangen.
In Antwerpen neemt een groep gemotiveerde leerlingen de touwtjes in handen om ervoor te zorgen dat gezonde snacks de norm worden op school. Als onderdeel van hun mini-onderneming hebben ze het beheer van een nieuwe, gezonde verkoopautomaat op zich genomen. Het project wordt volledig geleid door de studenten, die zo bijleren over gezonde voeding en de kans krijgen om ervaring op te doen in marketing en prijsbepaling. De prijzen van deze snacks worden laag gehouden, zodat iedereen kan genieten van een gezond tussendoortje.
De leerlingen van het Veres Pálné Gimnázium brachten een leerzaam bezoek aan een familieboerderij in Pomáz. Deze boerderij legt de nadruk op gezonde voedselproductie, minimaal gebruik van pesticiden en dierenwelzijn. De leerlingen ontdekten er alles over duurzame landbouwpraktijken. Het bezoek eindigde met een proeverij van verse melk, huisgemaakte confituur en lokaal geproduceerd vlees, waardoor ze letterlijk de smaak van duurzame landbouw konden ervaren. Dit bezoek bracht de leerlingen op een betekenisvolle manier dichter bij de oorsprong van hun voedsel.
De kinderen van kinderdagverblijf Kita Abenteuerland kregen een exclusief kijkje achter de schermen bij de Troll Organic Bakery. Daar ontdekten ze hoe hun dagelijkse broodjes worden gemaakt. De kinderen stelden hun vragen aan bakker Thomas, die elke vraag met veel enthousiasme beantwoordde. Na een interactieve workshop waarbij de kinderen zelf de handen uit de mouwen staken, vertrokken ze naar huis met zakken vol zelfgemaakte broodjes en veel enthousiaste verhalen.
De Dr. Stefan Osusky Primary School organiseerde een bijzondere themadag in het teken van bijen en biodiversiteit. Een lokale imker deelde enthousiast zijn kennis over honing en het cruciale belang van bijen voor ons ecosysteem. Deze les opende voor de leerlingen de deur naar een breder begrip van de natuur en hun eigen rol in het behouden ervan. De dag werd afgesloten met een honingproeverij. Deze leerrijke dag kon op heel wat positieve feedback rekenen van zowel de leerlingen als de ouders.
Goesting gekregen om ook met jouw leerlingen actief aan de slag te gaan rond het thema voeding? Onze gratis startersgids GoodFood@School ‘Smakelijk Leren’ helpt je op weg om de eerste stappen te zetten naar een ‘Whole School Food Approach’. Download hieronder het gratis materiaal en ontdek hoe je op jouw school voedingseducatie en duurzaamheid in het curriculum kan integreren. Zo maak jij mee het verschil voor de volgende generaties!
Dit artikel werd geschreven door stagiaire Eva Willems.