Goed eten voor steden

Een duurzaam landbouwbedrijf starten? Deze online cursus helpt je op weg.

April 1, 2022
No items found.

Overal worden landbouwers in toenemende mate geconfronteerd met mondiale uitdagingen. Klimaatverandering, druk op de voedselprijzen, politieke en maatschappelijke gevoeligheden, enzovoort. Meer dan ooit moeten boeren verschillende rollen combineren: zakenmens, HR-manager, marketeer en ondernemer. De nieuwe MOOC: "Sustainable Business Models: Guidance for Future Farmers" wil boeren ondersteunen bij het omgaan met uitdagingen en inspireert vooral jongeren bij het creëren van een toekomstgericht bedrijf.

De MOOC (Massive Open Online Course) is een gratis online cursus die is ontwikkeld door de afdeling Bio-economie van de KU Leuven in samenwerking met ILVO, Rikolto, Fachhochschule Südwestfalen en Odisee.

Dummy image

In deze MOOC maak je kennis met Jimson J. Kivuyo uit Tanzania. Hij is een van de jonge ondernemers die betrokken zijn bij het Rikolto´s Generation Food project in Arusha. Jimson runt de Kaizari boerderij, gelegen aan de voet van Mount Kijenge aan de rand van Arusha.

Je ontmoet Solomon, een boer die lid is van Kuapa Kokoo, een organisatie van cacaoboeren in Ghana en partner van Rikolto. Kuapa Kokoo werd opgericht in 1993 om de positie van de boeren in de Fairtrade cacao-industrie te versterken. Ze leveren onder andere de cacao van Lidl's Way To Go-chocolade.

Solomon deelt zijn ervaring over het omgaan met de macht van leveranciers en opkopers, de dreiging die kan uitgaan van nieuwe partijen op de markt of het opkomen van producten die jouw product vervangen.

Door je in te schrijven voor de cursus, leer je van jongeren zoals Jimson en van ervaren boeren zoals Solomon welke lessen ze trekken uit hun successen en tegenslagen om hun bedrijf uit te bouwen.

Bekijk de trailer!

In de cursus wordt ook gekeken hoe lokale en globale dynamieken de ontwikkeling van de bedrijfsstrategie beïnvloeden. Daarnaast denken de deelnemers na over de toegevoegde waarde die producten en diensten bieden aan een doelgroep of klantensegment. Tot slot worden de inzichten van de cursus samen gebracht in het 'Business Model Canvas'.

De MOOC bezoekt verschillende boerderijen van over de hele wereld, en kijkt zo naar succesvolle businessmodellen en marketingbenaderingen in de agrovoedingssector.

No items found.
No items found.
Dummy image

Volg onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een gratis recept voor goed eten.

Schrijf je in

Onze laatste artikels

Meer nieuws