Een planeet met meer mensen op een duurzame en klimaatvriendelijke manier voeden? Dat vraagt een slimme aanpak en vernieuwende voedingsconcepten. Een kolfje naar de hand van dynamische ondernemers die in zo’n uitdaging een verdienmodel zien. Het samenwerkingsverband Generation Food verlaagt voor hen de drempel om van idee naar product te gaan. Tijdens de virtuele Generation Food Summit op 7 mei, kijken we terug op de resultaten van het voorbije jaar én blikken we vooruit op de plaats die peulvruchten en granen hebben in het dieet van de toekomst.
Generation Food is een unieke samenwerking tussen Boerenbond, EIT Food, Hogeschool UCLL, KU Leuven, PROEF, Provincie Vlaams-Brabant, Rikolto en Stad Leuven om innovatie te stimuleren bij startende ondernemers. “Via ons netwerk vinden ondernemers een klankbord om hun prille idee en business model af te toetsen”, zegt Liesbeth Van Meulder van Rikolto die het Generation Food-project coördineert. “Het is een veilige omgeving om de eerste versie van hun product te testen en te verbeteren.”
“Die extra ondersteuning is erg welkom“, zegt Robrecht Van Goolen van UCLL. “Er komt heel wat kijken bij de opstart van een bedrijf in de voedingssector: richtlijnen rond voedselveiligheid volgen, de onzekerheid omdat je werkt met nieuwe grondstoffen of met voedselresten, etikettering, het zoeken van distributiekanalen. Ons netwerk kan van bij het prille begin veel van die vragen al beantwoorden. Tijdens de Generation Food Summit presenteren we Délicé: een startup van UCLL-studenten die deze sprong waagden.”
Het voorbije jaar werden al heel wat ondernemers geïnspireerd om hun droom wat meer werkelijkheid te laten worden. "Generation Food was voor ons als starters de eerste keer dat we 'naar buiten kwamen' met ons project”, vertelt Winnie Poncelet van Beanlife, een bedrijf dat lokale peulvruchten omtovert tot tempeh van hoge kwaliteit voor alledaagse gerechten. “Het netwerk gaf ons als jong bedrijf een stevige boost met contacten en kansen om ons verhaal te doen... Kortom: we zijn erg dankbaar!"
Via Generation Food vinden ondernemers een klankbord om hun prille idee en business model af te toetsen
Generation Food ontkiemde en groeide dankzij de financiële en inhoudelijke ondersteuning van de provincie Vlaams-Brabant. “Onze provincie wil klimaatneutraal zijn tegen 2040”, zegt gedeputeerde Bart Nevens. “Daarvoor maakten we een klimaatbeleidsplan. Onze consumptie, waaronder die van voeding, zorgt voor aanzienlijke broeikasgasuitstoot. Een voedseltransitie is dus cruciaal én biedt tegelijk opportuniteiten aan innovatief talent. Die (aspirant-)ondernemers geven we een duwtje in de rug met onze ondersteuning en financiering van het Generation Food-netwerk.”
Omdat de voorbije jaren heel wat ondernemers als Winnie hun kans waagden, vinden de partners achter Generation Food de tijd rijp om de geleerde lessen te delen én vooruit te kijken.
“De komende maanden gaan we ons netwerk mobiliseren rond de mogelijkheden voor nieuwe bedrijven die met peulvruchten en granen werken”, zegt Liesbeth Van Meulder. “Het zijn interessante grondstoffen omdat ze een positieve milieu-impact kunnen hebben en tegelijk erg voedzaam zijn.”
“Zo kunnen producten op basis van granen en peulvruchten een volwaardige rol opnemen in ons eetpatroon en onze ecologische voetafdruk verkleinen”, vult Casper Van Cleemput van KU Leuven aan. “Daarom betrekken we ook lokale landbouwers zodat zij die nieuwe gewassen kunnen uitproberen en er een faire prijs voor krijgen.”
De mogelijkheden voor productontwikkelaars, horeca-ondernemers of landbouwers zijn dus groot. Dat potentieel wil Generation Food ontginnen.