In het kader van het Europees project #MAKEitFOOD dat ondernemerschap en innovatie stimuleert in de voedingssector, organiseerde Generation Food een Makeathon. Daarbij worden hedendaagse uitdagingen in voedselketens voorgeschoteld aan jonge innovators. Tijdens twee dagen intensief samenwerken zoeken zij naar innovatieve oplossingen met een overtuigende business case.
De opdracht voor de deelnemers – studenten voedings- en dieetkunde, marketing, bedrijfsmanagement en informatica – was duidelijk: vind oplossingen voor nevenstromen die vandaag niet ten volle gevaloriseerd worden. Concreet ging het over het appelpulp van drankenproducent Konings NV in Zonhoven en aspergekontjes van Aspergehoeve Lavrijsen in Herk-de-Stad. Twee nevenstromen die nu op de composthoop belanden of als dierenvoeder gebruikt worden.
De bedoeling van deze Makeathon was om de verwerking van deze nevenstromen hoger te laten scoren op de ladder van Moerman, en deze nutritioneel waardvolle grondstoffen dus opnieuw in te zetten als voedsel voor mensen.
Na twee dagen brainstormen, hacken, itereren, intensief samenwerken en prototypes maken in de keuken, kwamen zes groepen hun business case voorstellen voor een professionele jury. Dit waren de zes ondernemingen:
Generation food is een innovatieve beweging, die mensen helpt om uitdagingen binnen voeding en landbouw op te lossen. Wij zijn boeren, studenten, ondernemers... die een betere voedseltoekomst willen uitbouwen door middel van ondernemerschap en nieuwe verdienmodellen. Met Generation Food bieden we startende en innoverende ondernemers netwerken, vaardigheden en een stevige duw in de rug.
Geïnteresseerd?
Uiteindelijk koos de jury voor Breakola, de vezel- en eiwitrijke granola op basis van gedroogd appelpulp. Voornamelijk de eenvoud van het concept, de gemakkelijke implementatie, de potentiële schaalbaarheid en de hoeveel gebruikte reststroom per portie charmeerde de jury.
Het Breakola-concept zal nu verder uitgewerkt worden op productniveau met de studenten levensmiddelentechnologie (UCLL), Flanders’ Food, Konings NV en een granolaproducent. Daarnaast gaan managementstudenten in een ondernemerschapstraject aan de slag met de business case en de commercialisatie van het product. Benieuwd naar het vervolg!