Geef om goed eten. Met die slogan lanceert Rikolto vandaag de Week Voor Goed Eten. Overal in Vlaanderen zamelen vrijwilligers geld in en roepen ze op om werk te maken van gezonde, duurzame en betaalbare voeding voor iedereen. Dit jaar staat de speciaal ontworpen winkelzak centraal. Daarmee kunnen burgers tonen dat zij (een zak) geven om goed eten en hun supermarkt oproepen om ook hun verantwoordelijkheid op te nemen.
Iedereen kent nog wel de mannetjes-sleutelhangers die vele jaren verkocht werden aan supermarkten. De voorbije jaren veroverde de Rikolto-lepel een vaste plek in vele keukens. Voor de campagne van 2023 ontwierp illustrator Domien Delforge (Studio Stoutpoep) een kleurrijke winkelzak met de boodschap: Ik geef om goed eten.
“De keuze voor een winkelzak met die boodschap is niet toevallig”, zegt Jelle Goossens, woordvoerder van Rikolto. “Daarmee geef je tijdens het winkelen ook aan de supermarkt het signaal dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen om van duurzame, gezonde voeding de makkelijkste keuze te maken.”
Dat is nodig, want voedsel en landbouw staan op het kruispunt van alle grote uitdagingen: gezondheid, honger, armoede en klimaat. Ons voedselsysteem is verantwoordelijk voor meer dan een derde van wereldwijde uitstoot van broeikasgassen en meer dan 80% van wat wij in België eten, komt via de supermarkt op ons bord. “Supermarkten kunnen dus een enorme bijdrage leveren aan een milieu- en klimaatvriendelijk voedingspatroon.”
Toch hebben supermarkten daar nog een hele weg hebben af te leggen. Dat blijkt uit het recente onderzoek “Superlijst Milieu” van denktank Questionmark. Dat kwam er op initiatief van Rikolto en Test Aankoop. “Uit de resultaten blijkt dat Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl veel meer kunnen doen om een plantaardig en duurzaam voedingspatroon te stimuleren dan ze momenteel doen. Ze kunnen ook veel meer actie ondernemen tegen ontbossing en voedselverspilling”, licht Jelle Goossens toe. “Nu leggen supermarkten de verantwoordelijkheid voor duurzame voedingskeuzes vooral bij de burger.”
Er zijn wel initiatieven die de goede richting aangeven, zoals het Beyond Chocolate-initiatief waartoe ook supermarkten zich engageerden om onder meer armoede, ontbossing en kinderarbeid in cacaosector aan te pakken.
Rikolto zette bijvoorbeeld samenwerkingen op tussen cacaoboeren in Ivoorkust en Ghana enerzijds, en supermarkten Colruyt Group en Lidl anderzijds om alle chocolade in hun winkels eerlijk en ontbossingsvrij te maken. “Dankzij de coaching rond duurzame landbouwpraktijken, diversifiëren boeren hun inkomen met de productie met groenten en fruit. Zo wordt ons stukje chocolade een hefboom voor goed eten in Ivoorkust en Ghana.”
De winkelzak van Rikolto kost 10 euro en is te verkrijgen via www.geefomgoedeten.be of via een van de acties van vrijwilligers.
In Het Recept van Rikolto praat collega Jelle met Jan Wyckaert en An Bosmans over meer dan 40 jaar campagnegeschiedenis. Wat leert het verleden ons voor de toekomst?