FoodWIN, de organisatie die zich inzet voor een wereld zonder voedselverspilling, sluit zich aan bij Rikolto. FoodWIN wordt een expertisecentrum binnen Rikolto dat organisaties en bedrijven begeleidt om voedselverlies terug te dringen.
FoodWIN bestaat sinds 2015 en zet zich sindsdien in voor een wereld met minder voedselverspilling. Concreet begeleidde de organisatie met hands-on trajecten al een tachtigtal grootkeukens van bedrijven en overheden, hotels, restaurants en voedingsbedrijven. Ook als onderdeel van Rikolto België vzw blijft FoodWIN als merk bestaan om deze commerciële dienstverlening verder te zetten.
Rikolto en FoodWIN zijn geen vreemden voor elkaar. Eerder werkten ze al samen rond het verduurzamen van grootkeukens en rond Superlijst Milieu, een onderzoek dat de milieu-inspanningen van supermarkten nagaat - onder meer voor het vermijden van voedselverspilling.
De integratie komt voor beide organisaties op een goed moment. “Met FoodWIN hebben we een sterk uitgebouwd commercieel aanbod en een goed gevulde planning met projecten bij verschillende klanten”, zegt afscheidnemend coördinator David Leyssens. “Tegelijk staan we voor uitdagingen op vlak van organisatie, logistiek en personeel. De structuur van Rikolto geeft ons stabiliteit en een sterke basis om verder te groeien.”
De integratie geeft vooral inhoudelijke kansen. “Voedselverlies is een ideaal aanknopingspunt voor een samenwerking met grootkeukens omdat er op korte termijn al financiële winst mee te halen valt”, zegt David Leyssens. “Dankzij de expertise van Rikolto op vlak van duurzame voedselsystemen, willen we onze samenwerking met klanten verdiepen op andere duurzaamheidsthema’s, zoals de omschakeling naar meer plantaardige voeding en eerlijke handelsrelaties met boeren en leveranciers.”
Ook voor Rikolto komt de fusie met FoodWIN op een uitgelezen moment. Naast het verduurzamen van het voedingsaanbod op school en in de supermarkt, kan Rikolto dankzij FoodWIN ook werken aan een duurzaam voedingsaanbod van grootkeukens.
“Tot 2017 deden we heel wat innovatieve projecten met grootkeukens om op sociaal, economisch en ecologisch vlak te verduurzamen”, legt Thibault Geerardyn uit. Zo werkte Rikolto samen met de keukens van IKEA, het Havenbedrijf Antwerpen, VRT en het Antwerpse studentenrestaurant Komida. "Nadat we die pioniersrol vervuld hadden, zijn we gaan focussen op het thema goed eten op school, waar de ervaring met grootkeukens ook van pas kwam. Af en toe werd er aan onze mouw getrokken om nog begeleidingen van grootkeukens te doen. We zijn er echter nooit in geslaagd om hier een structureel commercieel aanbod rond uit te bouwen wegens tijdsgebrek. Met FoodWIN kunnen we onze historische expertise weer valoriseren.”
De commerciële benadering van FoodWIN is voor Rikolto een belangrijke inbreng. “Als nonprofit werkt Rikolto vooral met giften en subsidies. Met FoodWIN kunnen we in de toekomst een inkomstenstroom van commerciële opdrachten genereren en onze missie nog beter realiseren”, zegt Thibault Geerardyn. “Bovendien brengt FoodWIN commerciële competenties binnen in onze teams. Dat maakt ons schokbestendiger als organisatie.”
Juridisch gaat FoodWIN op in de juridische structuur van Rikolto België vzw. De twee vaste personeelsleden worden ook ondergebracht bij Rikolto. Huidig coördinator David Leyssens gaat vanaf de zomer voor Enabel aan de slag in Burundi. Voor zijn positie wordt momenteel een vervanger gezocht via een open vacature.