Ontwikkelingslanden die vrouwemancipatie aanmoedigen verbeteren hun voedselzekerheid, tonen cijfers van het FAO. Rikolto’s Generation Food-project maakt er daarom een missie van om jonge, vrouwelijke ondernemers, zoals Bénédicte Marie Reine Kinda (27), aan te moedigen om deel te nemen aan workshops en incubators.
Bénédicte benadert landbouw met een frisse blik. Na haar studies Humane Wetenschappen, besloot ze haar eigen landbouwbedrijf op te richten waar ze op biologische wijze aardbeien teelt. “Ik liep stage in een organisatie die de teelt en aankoop van lokale, bioproducten aanmoedigt. Die stage liet een positieve indruk op mij achter en overhaalde mij om een bedrijf op te starten. Mijn missie is een onderneming oprichten met respect voor de natuur en oog voor gezonde voeding.”
Ondanks de hoge werkloosheidsgraad bij jongeren in verschillende Afrikaanse hoofdsteden, tonen jongeren weinig interesse in landbouw. Slechts enkelen engageren zich in de landbouw- en voedingssector, maar deze groep krijgt weinig ondersteuning om hun projecten te realiseren.
“De Generation Food incubator in Ouagadougou wordt gesponsord door Stichting Gillès. Met gerichte financiering wil Stichting Gillès nieuwe ondernemingen ondersteunen in de agrovoedingssector,” vertelt Hamado Tapsoba, Regionaal Directeur van Rikolto in West-Afrika.
In samenwerking met de stad Ouagadougou en Rikolto kwam Generation Food tot leven ten dienste van jonge ondernemers. Het project krijgt ook steun van bedrijven uit de voedselsector. Dankzij hun businesscoaches kunnen jonge mensen hun ondernemerscapaciteiten aanscherpen. Zo maken ze het voedselsysteem in hun stad sterker en toekomstbestendig.
“Topics over biologisch telen en marketing interesseerden mij vooral tijdens de workshops over landbouwproductie. Ik wilde alles wat ik leerde tijdens de workshop gebruiken om mijn landbouwgrond beter te bewerken.”
Bénédictes passie dreef haar naar dit avontuur. Samen met 49 andere jonge vrouwen, werd ze geselecteerd door het technisch comité als deelnemer van het programma. Ze namen deel aan het incubatieprogramma van 6 maanden en kregen opleiding in 8 onderwerpen, waaronder het gebruik van een Business Model Canvas en het toepassen van productietechnieken voor allerhande gewassen.
De jonge onderneemster kreeg heel wat tegenslagen te verduren tijdens het landbouwseizoen van 2022. Haar waterput droogde op tijdens het droge seizoen, waardoor ze haar grond niet meer kon bewerken.
Bovendien waren haar ouders in het begin bezorgd: hun dochter gaf de zoektocht naar een stabiele, administratieve job op om in landbouw te werken. Uiteindelijk accepteerden ze haar passie en steunden ze haar om een nieuwe landbouwgrond met een waterput te huren. Tijdens het groeiseizoen paste ze de recent aangeleerde biologische teelttechnieken toe om haar aardbeien te kweken. Daar plukte ze onmiddellijk de vruchten van.
“De biologische pesticides die ik gebruik stoten enkel insecten af, terwijl chemische pesticides niet alleen de schadelijke, maar ook de nuttige insecten doden,” legt Bénédicte uit. Na de eerste oogstopbrengst van 50 kilogram aardbeien, bouwde ze vertrouwen op dankzij de nieuwe technieken. De oogst verkocht ze aan supermarkten die verse en biologische producten verkopen, productiebedrijven, restaurants en particuliere klanten.
“Als ik mijn huidige situatie vergelijk met mijn situatie voor mijn deelname aan Generation Food, zie ik een groei, zowel financieel als professioneel,” vertelt Bénédicte. “Mijn vrienden en de bezoekers van mijn landbouwbedrijf bevelen mij aan om mijn ervaringen te delen met ander jongeren die ook biologisch willen telen. Daardoor voel ik me getalenteerd en ervaren. Daarom zetten ze mij aan om de opleidingen te organiseren.”
Generation Food wil jonge ondernemers begeleiden in hun weg naar succes door inspirerende ondernemingen te bezoeken, toegang tot beurzen te vergemakkelijken en ondernemers steeds nieuwe kansen te bieden om hun onderneming te ontwikkelen. De WhatsAppgroep met alle ondernemers van Generation Food, groeide uit tot een informeel netwerkplatform voor de lokale agro-voedsel sector.
“In de nabije toekomst zullen we twee nieuwe competities lanceren om 15 ondernemers te selecteren die de beste businessplannen voorstellen. De 6 winnaars van de eerste competitie krijgen financiering en nadien organiseren we een tweede competitie met 9 winnaars. Niet geselecteerde deelnemers brengen we in contact met banken die interesse toonden in Generation Food in Ouagadougou.”
Bénédicte: “Ik voel me zeer dankbaar voor de kans die Generation Food mij gaf. De opleidingen hielpen me mijn project te realiseren. Het begon met een idee waarvan ik niet wist hoe ik het moest structureren, hoe het in realiteit om te zetten zonder ontmoedigd te raken. Generation Food ondersteunde mij in het ontwikkelen van een idee.” Bénédicte droomt ervan om ooit terug te keren naar haar vorige landbouwgrond en er een waterput te plaatsen om ook daar weer aan landbouw te doen.