Na een ‘bootcamp’ in Diest, Antwerpen of Kortrijk schoven de Citizens for the Foodture voor het eerst aan de co-creatietafel op woensdagavond 28 september. Aan tafel zaten deze keer ook marketing – en duurzaamheidsexperten van Colruyt, Lidl, Aldi, Carrefour en Delhaize. Samen gingen ze op zoek naar interessante actiedomeinen voor supermarkten en consumenten om het aandeel duurzame aankopen in supermarkten aanzienlijk te verhogen.
Een 40-tal consumenten engageerde zich om na de eerste ‘tafels der inzicht’ het Citizens for the Foodture traject verder te volgen. De consument-deelnemers kregen in Diest, Antwerpen of Kortrijk een hele portie theorie en praktijkvoorbeelden rond duurzame consumptie voorgeschoteld om hen voor te bereiden op deze fase.
Van meet af aan werden enkele belangrijke aandachtspunten meegegeven om het co-creëren te doen slagen. Co-creatie vereist namelijk een open en constructieve houding van zowel de consumenten als van de deelnemers van de retailbedrijven. Een beschuldigend vingertje brengt geen oplossing en helpt het voedselsysteem niet uit de huidige impasse.
Over naar het echte werk. De consumenten werden ingeleid in hun rol van de avond: die van consulent. Consulenten die – fictief uiteraard – door de supermarkten gevraagd werden om advies bij de vraag: “Hoe kunnen we in 2 jaar tijd het aandeel duurzame aankopen verdubbelen”. Om deze doelstelling te halen moet een brede consumentengroep aangesproken worden - niet enkel de overtuigde consument dus.
De inhoudelijke voorbereiding tijdens de eerste ‘tafels der inzicht’ kwam de consumenten goed van pas. Ze konden via een intakegesprek ontdekken wat hun klant (de supermarkt) vandaag al doet om duurzame consumptie te promoten, waar er opportuniteiten liggen en waar ze op vast lopen.
De Citizens for the Foodture ondervroegen de marketing- en duurzaamheidsexperten van Aldi, Lidl, Delhaize, Proxy Delhaize, Carrefour en Colruyt. Dankzij de verschillende expertises aan tafel kwamen diverse aspecten van duurzame consumptie aan bod. Zo werd er bij de communicatiespecialiste van Delhaize ingegaan op reclame. "Hoe duurzaamheid interessanter voorstellen voor consumenten? Hoe waarachtig communiceren?" Met de duurzaamheidsmanager van Carrefour werd gesproken over de moeilijke opdeling van duurzame en niet-duurzame producten en de kritische positie van consumenten hiertegenover. Een ex-franchisehouder van Proxy Delhaize ging in op het assortimentsbeleid en winkelinrichting: een goede schapruimte wordt eerder voorbehouden aan producten die veel roteren en een hoge marge opleveren. Uit deze intakegesprekken kwamen al een reeks knelpunten aan het licht.
"Als retailer proberen wij duurzame producten aantrekkelijker te maken voor de consument via reclame, labels, … maar het blijft moeilijk om een lijn te trekken tussen duurzaam en niet duurzaam. Wat doe je met producten van een boer die moeite doet om zonder pesticiden te werken, maar niet het bio-label heeft?"
Dan was het de beurt aan de consulenten-voor-een-dag om hiermee aan de slag te gaan en voorstellen uit te werken. Creatieve voorstellen, die werken voor een brede groep van consumenten en mogelijks kunnen bijdragen tot een systeemverandering. Na een eerste brainstorm stelden de consulenten maar liefst 25 ideeën voor aan de supermarktexperten, gaande van sectorafspraken, marketingtools (zoals het installeren van een groene shop in the shop) tot integratie van consumenten in inkoopprocessen (‘laat de klant mee de leverancier kiezen’).
"Duurzamer is niet altijd, maar wel vaak, duurder. Dit is moeilijk uit te leggen aan consumenten."
Na een eerste schifting werd er in nieuwe groepjes, ditmaal samen met mensen van de supermarkten, doorgewerkt op enkele ideeën. Aan het einde van de avond kwamen ze uit op een 10-tal summier uitgewerkte voorstellen. Een greep uit het aanbod:
Op het "moment suprême" mochten de supermarkten met jetons aanduiden op welke voorstellen ze hun geld willen inzetten. Drie voorstellen genoten een duidelijk voorkeur. Deze eerste ideeën worden verder uitgediept op de tweede co-creatie tafel op 22 oktober 2016. De consumenten en retailers krijgen daarbij de hulp van extra experten. Of de voorstellen stand houden, in welke mate ze geconcretiseerd kunnen worden en welke creatieve wendingen er plaatsvinden, weten we dus zeer binnenkort.
Wordt vervolgd!