Voor het tweede jaar daagden Rikolto, Test Aankoop, Gezinsbond, Fairtrade Belgium en Gezond Leven onze supermarkten uit voor de Ik ben meer dan mijn kassaticket Award. In deze editie focust de award zich op initiatieven die gezonde en duurzame voeding voor kinderen en jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk maken. Slechts 2 initiatieven kregen een nominatie van de expertenjury. Het publiek kan vanaf nu meestemmen op de winnaar.
Vier supermarktketens zonden bestaande initiatieven in: Delhaize, Carrefour, Colruyt Group en ALDI.
“In de evaluatie beoordeelde de jury de inzendingen op een aantal criteria”, licht Simon November van Test Aankoop toe. “Is er een invloed op de eetgewoonten van kinderen en jongeren?” “Wordt het aanbod van gezonde voeding verbeterd? Verhoogd het initiatief het gebruiksgemak en de aantrekkelijkheid van deze producten? En is er bijkomende impact op de sociale, economische en ecologische dimensie van duurzaamheid?”
De jury nomineerde uiteindelijk slechts enkel 2 initiatieven die doorgaan naar de publieksstemming: “Superplus” van Delhaize en “De Pottenlikkers” van Colruyt Laagste Prijzen.
Met Superplus wil Delhaize goed eten toegankelijker maken voor iedereen.
Loes Neven, juryvoorzitster en Senior stafmedewerker gezonde voeding bij Vlaams Instituut Gezond Leven: “Beide initiatieven werken met bekende mediabedrijven gespecialiseerd in populaire kinderformats om gezonde voeding aantrekkelijk te maken bij de jonge doelgroep, zowel buiten als binnen de winkelomgeving. De initiatieven zijn ingebed in een langetermijnstrategie rond gezondheid, waarbij ook het voedingsaanbod structureel gezonder wordt gemaakt.”
Superplus is het nieuwe getrouwheidsprogramma dat gezonder eten ook letterlijk goedkoper maakt. Daarmee genieten klanten van kortingen tussen 5% en 15% op alle producten met Nutri-Score A en B. Concreet gaat het over meer dan 5.000 producten en alle groenten en fruit. Daarnaast wordt de samenstelling van de producten voortdurend herbekeken om de Nutri-Score te verbeteren. Via recepten in het stripalbum 'De Magische Keuken', gemaakt in samenwerking met Disney, worden ook kinderen warm gemaakt om voor gezonde voeding te kiezen.
De Pottenlikkers is een samenwerking tussen Colruyt Laagste Prijzen en Studio 100 om via een educatief kookprogramma voor en door kinderen evenwichtige voeding te promoten bij kinderen. De samenwerking bestaat uit een televisieprogramma met bijhorende marketingacties in de winkel gericht op beleving en communicatie, zoals een receptenboek. ‘De Pottenlikkers’ wil kinderen op een speelse en ongedwongen manier laten experimenteren en bijleren in de keuken en hen tot ambassadeurs van groenten en fruit maken, zowel voor hun leeftijdsgenoten als hun ouders.
Dat slechts twee initiatieven de kritische toets doorstonden én dat er slechts een handvol initiatieven waren die voldeden aan de toelatingscriteria, vinden de juryleden teleurstellend.
Christophe Matthys, jurylid en professor humane voeding aan de KU Leuven: “Gezonde eetpatronen stimuleren van kindsbeen af, is nochtans een absolute must. Een aanzienlijk deel van de kinderen tussen 2 en 14 jaar heeft overgewicht en dat neemt verder toe met de leeftijd. Rond 12 jaar heeft zelfs bijna 1 op 5 overgewicht.”
Supermarkten zijn daar niet alleen voor verantwoordelijkheid, maar ze bepalen wel de omgeving waarin we het gros van onze voeding kopen. Daarbij kunnen ze een aantal instrumenten inzetten.
Hendrik Slabbinck, jurylid en professor Marketing aan de UGent: “Supermarkten kunnen hun leveranciers stimuleren om producten gezonder te maken. Ze kunnen gezondere producten een pak zichtbaarder maken, ten koste van ongezondere producten, waarvan er vooral minder moeten zijn. Marketing naar kinderen toe kan je op een positieve manier inzetten om voluit groenten en fruit te promoten.”
‘De Pottenlikkers’ wil kinderen op een speelse en ongedwongen manier laten experimenteren en bijleren in de keuken.
Daarnaast is er een grote rol weggelegd voor voedingseducatie. Chris Crabbé van Gezinsbond: “Ook daar is het cruciaal om de voedselgeletterdheid van jongsaf op te bouwen. De twee genomineerde initiatieven maken daar al een stuk werk van.”
Verder is het opvallend dat supermarkten actief meewerken aan educatieve pakketten voor scholen, zonder dat daarbij het eigen merk gepromoot wordt. “Dat is positief en de resultaten tonen dat deze workshops op school ook aanzetten om thuis mee te koken”, zegt Jelle Goossens van Rikolto. “In samenwerking met scholenkoepels en overheden kan de impact daarvan nog vergroot worden. Maar uiteindelijk moet die educatieve aanpak doorgetrokken worden in de promofolders en in de winkelomgeving. Anders krijg je tegenstrijdige signalen.”
Wie de uiteindelijk winnaar wordt van de Ik ben meer dan mijn kassaticket Award, bepaalt het publiek. Via meerdanmijnkassaticket.be kan je de genomineerde initiatieven beter leren kennen en je stem uitbrengen tot en met 10 januari.
“Ons doel is om positieve inspanningen onder de aandacht brengen en tegelijk een kritisch debat te stimuleren over de rol van supermarkten om van duurzaam en gezond de norm te maken”, besluit Nicolas Lambert, jurylid en directeur van Fairtrade Belgium. “Uit ons onderzoek in mei bleek namelijk dat 62% van de Belgische consumenten het belangrijk vindt dat bedrijven op een duurzame en sociaal verantwoordelijke manier aan handel doen.”
De uitslag van die publieksstemming wordt in januari bekend gemaakt in samenwerking met het retailplatform Gondola.
Lees het opiniestuk van onze juryleden Christophe Matthys, Hendrik Slabbinck en Loes Neven op Knack.be: