De Universiteit Gent heeft in 10 Carrefour-winkels experimenten uitgevoerd om mensen vaker te laten kiezen voor plantaardige maaltijden. Supermarkten kunnen hun klanten wel degelijk inspireren om een plantaardig recept uit te proberen, blijkt uit de resultaten.
Het onderzoekscentrum BE4LIFE van de Universiteit Gent wou nagaan of de verkoop van plantaardige eiwitten (zoals seitan of vleesvervangers) zou stijgen door ze naast maaltijdkits te plaatsen. Met uitzondering van het eiwitproduct zaten in zo’n kit alle nodige ingrediënten om zelf een maaltijd te bereiden zoals een lasagne of burrito’s. De onderzoekers testten aanvullende manieren om klanten te laten kiezen voor een plantaardig eiwitproduct, zoals een vegetarisch receptenboekje met aantrekkelijke namen en informatie over de ecologische voetafdruk.
De verkoop van maaltijdkits steeg duidelijk en bleef een maand na de interventie nog steeds goed. Ook kochten de klanten meer plantaardige eiwitproducten in combinatie met de maaltijdkit, al was die toename klein. Er waren ook verschillen tussen de maaltijdkits: de lasagne en groene curry zetten mensen meer aan tot vegetarisch koken dan bijvoorbeeld Teriyaki of Burrito.
Na de studie bij Carrefour voerden de onderzoekers ook experimenten uit online en in hun eigen labo dat eruitziet als een mini-supermarkt. Ook daar kozen consumenten vaker voor plantaardige eiwitten, wanneer dit in het recept van de maaltijdkit vermeld stond. Opvallend genoeg kozen mensen wel vaker voor een ‘analoge vleesvervanger’ die vlees nabootst, zelfs wanneer een natuurlijke eiwitbron zoals seitan naast de maaltijdkit werd geplaatst. De overgrote meerderheid koos trouwens wel nog voor vlees.
“Mensen kunnen en willen wel degelijk nieuwe eetgewoontes ontwikkelen, als de supermarkt hen daartoe stimuleert en inspireert”, vertelt prof. Hendrik Slabbinck, professor consumentengedrag aan de UGent. “Voor nieuwe flexitariërs lijken analoge vleesvervangers een makkelijk opstapje voor een plantaardiger eetpatroon. Sowieso zullen supermarkten verschillende strategieën moeten inzetten om mensen meer plantaardige én minder dierlijke eiwitten te laten kiezen. Enkel het aanbod vergroten zal niet volstaan.”
Lees verder onder de afbeeldingen
Heel wat mensen willen hun eetpatroon veranderen, maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom moeten supermarkten zo goed mogelijk helpen.
Rikolto is coördinator van SUCCESS, een EIT-Food project met partners uit België, Polen en Finland. Samen organiseren zij verschillende activiteiten en onderzoeken om stappen vooruit te zetten in de eiwittransitie en de strijd tegen voedselverspilling. Rikolto organiseerde onder meer burgerpanels, nudging workshops en een lerend netwerk met supermarkten.
De studie maakt deel uit van een Europees ‘EIT Food’ project dat in België, Polen en Finland zoekt naar manieren om duurzamer te consumeren. “Wat vaker plantaardig eten is lekker, goed voor je gezondheid en goed voor de planeet”, vertelt projectleider Sarah Braeye van Rikolto, een ngo die werkt aan duurzame voedselsystemen. “Heel wat mensen willen dan ook hun eetpatroon veranderen, maar in de praktijk blijkt dat makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom moeten supermarkten mensen zo goed mogelijk helpen om te gaan voor ‘halfhalf’: de helft van de week plantaardige maaltijden.” Dit jaar staat ook de Week van de Smaak van 1 tot 10 november in het teken van halfhalf.
Carrefour plant alvast verdere stappen. “Deze studie past in onze inspanningen om de overgang naar meer plantaardig voor iedereen mogelijk te maken”, zegt Siryn Stambouli, woordvoerder voor Carrefour. “Daarom zijn we van plan om deze strategie te versterken, onder andere door de recepten direct in de maaltijdkits op te nemen in plaats van via aparte flyers.”