Goed eten voor steden

Studenten toveren vernieuwende voedingsproducten uit eiwitrijke hoed

October 26, 2022
No items found.

Wat krijg je als je een heleboel gemotiveerde studenten van UCLL en KU Leuven bij elkaar zet om na te denken over eiwitrijke voedingsproducten? Als er nu spontaan 'een krokerwt' van je tong rolde, heb je het helemaal goed!

Na slechts 48 uur eiwitrijke knaldrang wisten deze studenten prof en jury te verrassen met maar liefst vijf smakelijke prototypes. De krokerwt wist het hart - maar vooral de smaakpapillen - van menig jurylid te veroveren.

Challenge accepted

Een Krokerwt, een LupiLicious, Gerwin soep, Woats of Veggie Mash uitvinden doe je niet zomaar. Het voedingsbedrijf Signature Foods en de afzetcoöperatie Kortom Leuven vroegen naar een nieuw concept dat binnen het huidige aanbod zou passen en dat gebaseerd is op gele erwt, lupine en/of haver. Een hele uitdaging dus. Gemengde studententeams met studenten uit bio- ingenieurswetenschappen, Voedings- en dieetkunde en Bedrijfsmanagement en Marketing bogen zich over deze bovenstaande vraag om vernieuwing en kwamen met heel wat vindingrijke antwoorden.

Thibault van de partij

Op de eerste dag legde onze eigen Thibault Geerardyn (Rikolto) uit hoe we binnen Generation Food samenwerken om jonge mensen en ondernemers te inspireren om werk te maken van een duurzamer voedselsysteem, van boer tot bord. Zo kregen ze heel wat informatie over de Vlaamse eiwitstrategie. Nele Lauwers van Boerenbond maakte dit concreet met het project 'Een boon voor Leuven', dat financiering krijgt van de Vlaamse overheid.

Dummy image

No items found.
No items found.

Niet zomaar uitvindertje spelen

Goed eten is een serieuze aangelegenheid. Bart Mertens (Signature Foods) daagde de studenten uit om een nieuw concept te ontwikkelen op basis van gele spliterwten, meel van gele erwten en/of haver. Het concept had als voorwaarde dat het schaalbaar moet zijn. Dat wil zeggen dat de productie en verdeling van grote volumes, eenvoudig mogelijk is.

Michael Moulaert (Kortom Leuven) daagde de studenten dan weer uit om nieuwe producten te ontwikkelen op basis van gele erwten, lupine en/of haver die kunnen aanslaan bij de Leuvense consument.

Op dag één staken de studenten de koppen bij elkaar. Had u ooit brainpower willen ruiken, was u er graag bij geweest. Studenten moesten niet enkel nadenken over een product. Ze moesten ook werk maken van een businessplan, nadenken over het doelpubliek, het marketingluik, de distributiekanalen en de partners die nodig zijn om zo'n nieuw product te lanceren.

De tweede dag stond in het teken van de uitvoering. Onder begeleiding van UCLL-lector Yvon IJsseldijk kwamen de nieuwe voedselideeën tot leven. Een wilde kooksessie leverde diverse prototypes op. Verder kregen de studenten een snelcursus branding en pitching van UCLL-lectoren Robrecht Van Goolen en Katrien Vandael.

Wat is een Generation Food Makeathon?

De Makeathon van Generation Food is een 2-daagse ontwerpwedstrijd met studenten, in samenwerking met UCLL en KU Leuven. Generation Food is een initiatief van Boerenbond, PROEF, Rikolto, KU Leuven, UCLL, EIT Food en stad Leuven. Het is een beweging die vanuit ondernemerschap stappen zet richting duurzaam en gezond voedsel voor iedereen. Bij deze makeathon ligt de focus op het ontwerpen van prototypes van nieuwe voedingsconcepten en daarbij kregen we ondersteuning via Le(j)on en de Vlaamse overheid.

Bron: Boerenbond. Dit artikel is een bewerking van het artikel van de boerenbond met als titel Studenten jongleren met eiwitrijke gewassen in de proefkeuken, geschreven door Nele Lauwers.

Dummy image

Volg onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een gratis recept voor goed eten.

Schrijf je in

Onze laatste artikels

Meer nieuws