Rikolto, Test Aankoop en Fairtrade Belgium dagen de Belgische supermarkten uit voor de Ik ben meer dan mijn kassaticket Award. Daarmee willen ze initiatieven van supermarkten in de kijker zetten die het jou als consument mogelijk maken "meer dan je kassaticket" te zijn. Met andere woorden: initiatieven die duurzame voeding mainstream maken – of minstens dat potentieel hebben.
“Awards kunnen een belangrijke rol spelen omdat ze publieke erkenning geven aan succes,” zegt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium. “Maar voor het belangrijkste en tegelijk moeilijkste thema van onze tijd – duurzaamheid – is er geen instrument dat waardevolle initiatieven van retailers doorlicht en in de schijnwerpers plaatst. Daar willen we met de Ik ben meer dan mijn kassaticket Award verandering in brengen.”
"We willen ambitieuze initiatieven onder de aandacht brengen en een genuanceerd debat mogelijk maken."
Ik ben meer dan mijn kassaticket is een beweging van consumenten/burgers die van duurzame voeding in de supermarkt de gewoonste zaak van de wereld wil maken. Het is een samenwerking tussen Rikolto (Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, KVLV Vrouwen met Vaart, Landelijke Gilden, Femma, Gezinsbond en Test Aankoop. Via dialoog en debat tussen burgers en supermarkten willen we initiatieven stimuleren en versnellen die duurzame voeding van de niche naar de mainstream brengen.
“We willen enerzijds retailers de kans geven om hun werk op vlak van duurzaamheid onder de aandacht te brengen op een manier die een genuanceerd debat mogelijk maakt”, zegt Jelle Goossens van Rikolto. “In onze contacten met duurzaamheidsexperts bij retailers merken we soms frustratie. Heel wat impactvolle acties, zijn niet altijd even sexy voor de buitenwereld. Of ze worden onterecht gewantrouwd als ‘green washing’.”
Simon November van Test Aankoop vult aan: “Anderzijds willen we ook burgers inzicht geven in de vele facetten van het thema, de concrete initiatieven die vandaag ondernomen worden en de moeilijke afwegingen die in de praktijk gemaakt worden.”
De Standaard zal in november een doorlichting van de ingestuurde initiatieven maken op basis van het juryrapport. Die jury bestaat uit een mix van experts die een hart hebben voor landbouw, voeding, retail en duurzaamheid. Eind november zullen lezers van De Standaard ook mee kunnen stemmen op hun favoriete initiatief.
In de evaluatiecriteria zal de jury kijken naar de impact van het initiatief op lange termijn, de impact op economische, sociale en ecologische duurzaamheid, de mate waarin andere spelers in de keten betrokken worden en in welke mate het initiatief het voor de klant makkelijker maakt om duurzamer te kopen.
Deze award draagt bij aan SDG 12: Duurzame productie en consumptie. Rikolto werd uitgeroepen tot SDG Voice met 'Ik ben meer dan mijn kassaticket'.