Op 23 januari werd de Ik ben meer dan mijn kassaticket Award uitgereikt tijdens het Personality of the Year-event van retailvakblad Gondola. Het was het initiatief ‘Aan tafel in 1, 2, 3 euro’ van Colruyt dat in de publieksstemming de meeste stemmen kreeg van de 3 genomineerde initiatieven. Met de award willen Rikolto (vroeger Vredeseilanden), Test Aankoop en Fairtrade Belgium initiatieven van supermarkten in de kijker zetten die duurzame voeding mainstream maken.
Het initiatief ‘Aan tafel in 1, 2, 3 euro’ is een samenwerking tussen een aantal sociale organisaties (OCMW, Centrum Algemeen Welzijn, Kind & Gezin, e.a.) en Colruyt om duurzame en evenwichtige voeding toegankelijk te maken, met focus naar kwetsbare gezinnen.
Het was 1 van de 3 initiatieven die door een expertenjury genomineerd werden uit 11 inzendingen. Eind november werden ze in De Standaard doorgelicht, waarna het publiek zijn stem kon uitbrengen. “In de evaluatiecriteria keek de jury naar de impact van het initiatief op lange termijn”, legt Jelle Goossens van Rikolto uit, “maar ook naar de impact op economische, sociale en ecologische duurzaamheid, de mate waarin andere spelers in de keten betrokken worden en in welke mate het initiatief het voor de klant makkelijker maakt om duurzamer te kopen.”
“De drie initiatieven die de jury gekozen heeft, zijn zeker aan elkaar gewaagd”, zegt Jelle Goossens. “Ze hebben allen een langetermijnvisie en genereren een serieuze impact, zowel nu als in de toekomst. Je kan gerust zeggen dat ze een maatstaf vormen waar geloofwaardige duurzaamheidsinitiatieven aan moeten beantwoorden.”
Bij het winnende initiatief van Colruyt – Aan tafel in 1, 2, 3 euro – kunnen kwetsbare gezinnen zich vrijblijvend via een sociale organisatie inschrijven om tweewekelijks een receptenboekje te ontvangen. Daarin staan 6 eenvoudige, kindvriendelijke en evenwichtige recepten met bijhorende boodschappenlijstjes. Elk recept is goed voor 3 ruime porties en kost maximaal 1, 2 of 3 euro per portie. In die prijs zit de volledige verpakking inbegrepen. Op die manier weten consumenten op voorhand hoeveel ze maximaal zullen betalen aan de kassa. In de winkel zelf hoeven klanten enkel hun klantenkaart te scannen om te kunnen genieten van de lagere prijzen. Het project werd eind 2016 gelanceerd met OCMW en stad Kortrijk als mede-initiatiefnemers. Het telt ondertussen al 6700 deelnemers.
De twee andere genomineerde initiatieven kwamen van Delhaize en Lidl. Met het Delicata-project engageert Delhaize zich om de volledige productieketen van haar chocoladehuismerk 100% duurzaam te maken. Daarvoor sloot de retailer zich aan bij het open source platform ‘Tony’s Open Chain’ van Tony’s Chocolonely en betaalt het hogere prijzen aan cacaoboeren. Zo draagt Delhaize rechtstreeks bij aan een beter inkomen voor de cacaoboeren en het bestrijden van kinderarbeid en ontbossing.
Lidl maakte met haar programma “Geen keuze, goede keuze” een drastische beslissing: in plaats van in elke productcategorie een aantal duurzame producten aan te bieden, verduurzaamt de smart discounter heel haar assortiment stapsgewijs volgens gevestigde standaarden. Op die manier wil Lidl de keuzestress bij klanten wegnemen en vermijden dat klanten minder duurzame producten verkiezen omdat die goedkoper zijn.
Ik ben meer dan mijn kassaticket is een beweging van burgers die van duurzame voeding in de supermarkt de gewoonste zaak van de wereld wil maken. Het is een samenwerking tussen Rikolto (Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, KVLV Vrouwen met Vaart, Landelijke Gilden, Femma, Gezinsbond en Test Aankoop. Via dialoog en debat tussen burgers en supermarkten willen we initiatieven stimuleren en versnellen die duurzame voeding van de niche naar de mainstream brengen.