Goed eten op school voor élk kind, dat gaat ook buiten onze landsgrenzen. In het kader van het Europese SchoolFood4Change ontwikkelden we vanuit Rikolto de ‘Whole School Food Approach’, een integrale aanpak voor goed eten op school. Om zoveel mogelijk partners mee te krijgen in het verhaal, trok collega Annelies naar het Slovaakse Nitra om de stad verder te ondersteunen bij de implementatie van onze ‘Whole School Food Approach’.
In het SchoolFood4Change-project werken we samen met een consortium van maar liefst 12 Europese landen. Als Belgische partner binnen het project ontwikkelden we de ‘Whole School Food Approach’, een aanpak waarmee we van goed eten op school de realiteit willen maken binnen én buiten de schoolmuren.
Die aanpak maakt natuurlijk deel uit van een groter geheel en we willen er zoveel mogelijk Europese partners mee aan de slag laten gaan. We komen regelmatig samen met enkelen onder hen om hen verder op weg te helpen en ervaringen uit te wisselen over hoe zij een voor een op hun eigen manier aan de slag gaan met onze ‘Whole School Food Approach’. We verzamelden deze keer in Nitra (Slovakije), samen met collega’s uit Italië, Estland, Hongarije, en Tsjechië. Zes landen van de partij dus, dat kon niet anders dan boeiend worden.
Collega Annelies trapte de bijeenkomst af met een korte presentatie over onze ‘Whole School Food Approach’. Daarna was het tijd om er echt in te vliegen. We trokken naar een schooltje dat al een aantal jaar mee in het SchoolFood4Change-project zit. We mochten ‘s middags mee aan tafel schuiven in hun vernieuwde refter, waar het menu sinds kort één keer per week volledig vegetarisch is. De school benadrukt hoe belangrijk het is om voedselverspilling zoveel mogelijk tegen te gaan. Afvalrecyclage is er immers heel erg duur, dus hoe minder voedselverspilling hoe minder afval ze natuurlijk moeten laten recycleren. In de namiddag werden we uitgenodigd om een Engelse les te observeren. Heel bijzonder was om te zien hoe goed ze er pijler C (onderwijs) van onze ‘Whole School Food Approach’ in de praktijk toepassen. De leerlingen, van nog maar 11 jaar trouwens, praatten in het Engels honderduit over voeding en het concept van voedselkilometers, best indrukwekkend.
Ook de volgende dag stonden er een aantal schoolbezoeken op het menu. Wat ons vooral bijbleef en aangenaam verraste, was hoe breed ze er onze ‘Whole School Food Approach’ opvatten. Het gaat om meer dan voeding alleen: het algemeen welbevinden van jongeren staat er helemaal centraal. Gezond eten blijft uiteraard belangrijk, maar ook veel bewegen en een gezonde geest zijn twee niet te missen aspecten. De leerlingen koken regelmatig zelf, kunnen deelnemen aan yogalessen en zelfs even ontspannen in de sauna.
Tijdens de middagpauzes wordt onze aanpak trouwens ook heel breed genomen. De leerkrachten schuiven mee aan tafel bij de leerlingen en laten zo meteen zien dat ze de maaltijden zelf ook heel lekker vinden. Zoiets heeft een enorm positieve invloed op de leerlingen, die nog veel het voorbeeld van hun leerkrachten volgen. Een werkpuntje blijft wel om op de zogenaamde ‘veggiedag’ het vlees niet gewoon weg te laten maar een volwaardig plantaardig alternatief te voorzien, zodat alle leerlingen hun voedingsstoffen binnenkrijgen.
Toch blijft het mooi om te zien hoe de verschillende scholen de nodige stappen zetten om van goed eten op school de realiteit te maken. De vooruitgang sinds de start van het SchoolFood4Change-project is enorm. Het is dan wel heel hard werken voor de scholen en steden, maar het resultaat mag er zeker en vast zijn!