Op een bijzondere middag stond er voor het vierde leerjaar van basisschool Bleydenberg ten Leuven iets speciaals op het programma: een bezoek aan de moestuin en het voedselbos in Wilsele. Dit bezoek paste perfect in het kader van authentiek leren. Authentiek leren gaat over het leren vanuit de praktijk, waarbij leerlingen uitgedaagd worden om te ontdekken, te experimenteren en te leren van echte situaties en ervaringen.
Eenmaal aangekomen werden ze hartelijk ontvangen door de vrijwilligers van de moestuin en het voedselbos. De leerkracht en de vrijwilligers namen de tijd om uit te leggen wat er allemaal kon groeien in de moestuin en wat belangrijk was om alles tot bloei te laten komen. De leerlingen luisterden aandachtig en stelden veel vragen.
Na de uitleg was het tijd om zelf de handen uit de mouwen te steken. De leerlingen kregen de kans om zelf iets te planten en te leren werken met compost. Het was fascinerend om te zien hoe de kinderen zich vol overgave stortten op deze activiteiten. Ze ontdekten hoeveel zorg er nodig was om plantjes te laten groeien en begrepen dat elke plant zijn eigen specifieke behoeften had.
Maar er was meer dan alleen planten en compost. De vrijwilligers van het voedselbos lieten de leerlingen takken weven en aanspannen. Het was een rustgevende en creatieve activiteit en de kinderen hadden veel plezier terwijl ze hun eigen weefwerkjes maakten.
De impact van dit authentieke leerproces op de kinderen was groot. Door zelf te ontdekken en te ervaren, werden ze actief betrokken bij het leerproces en waren ze meer gemotiveerd om te leren. Bovendien leerden ze niet alleen theoretische kennis, maar ontwikkelden ze ook praktische vaardigheden, zoals planten verzorgen en creatief bezig zijn. Het bezoek aan de moestuin en het voedselbos was dan ook een onvergetelijke dag vol ontdekkingen en nieuwe ervaringen waar ze nog lang over zouden napraten.