Goed eten op school 100% bio? Collège Jean Moulin in het Franse Périgueux (Dordogne) toont dat het kan. Collega’s Annelies en Chloé trokken naar de school en ontdekten hoe ze elke dag biologische lekkernijen op tafel tovert. We combineerden ons bezoek meteen met een on-site coaching van het SchoolFood4Change-project en brainstormden met de aanwezigen over (what else?) onze Whole School Food Approach, een allesomvattende aanpak voor goed eten op school. Een kort verslag van een leerrijke bijeenkomst.
SchoolFood4Change (SF4C) is een Europees project dat van duurzame en gezonde voeding op school de norm wil maken. 12 Europese landen werken daarvoor al verschillende jaren samen en inspireren elkaar met een hele hoop ‘good practices’. Dat schoolmenu’s in de Dordogne er tegenwoordig 100% biologisch uitzien, is zacht uitgedrukt een ‘good practice’ om u tegen te zeggen. Het was dus hoog tijd om eens een kijkje te gaan nemen naar hoe ze dat daar in hartje Frankrijk bolwerken en hoe we die ervaringen kunnen delen met andere Europese scholen.
Sinds 2022 eten de leerlingen en leerkrachten van Collège Jean Moulin enkel nog biologische en lokale producten. Chef Jérôme en zijn team weten elke dag meer dan 200 maaltijden op tafel te toveren met producten van lokale boeren die 100 % biologisch zijn. Nochtans ligt de wettelijke doelstelling van de regio op 'slechts' 20% bio, maar door in te zetten op de volle 100% steunen ze lokale boeren, garanderen ze een eerlijkere prijs door de aanwezigheid van minder tussenpersonen en het is beter voor mens en milieu.
“Toegegeven, het was een hele aanpassing in het begin. We hebben eigenlijk een beetje opnieuw moeten leren koken,” vertelt Jérôme, “maar een keer dat we onze draai vonden, ging het best vlot. De kwaliteit van de maaltijden is er sterk op vooruitgegaan.”
Aan het begin van elke week worden alle producten geleverd door boeren uit de buurt: een hoop groenten en fruit, verse melk, eieren en vlees. Opvallend: de veeboeren leveren hele karkassen. Niet het mooiste zicht, maar Jérôme legt met veel trots uit dat ze zo élk stukje gebruiken en er niets verloren gaat. Dat is meteen ook de filosofie die ze doortrekken in de hele keuken: oud brood worden croutons voor in slaatjes, gedroogde citroenschillen transformeren tot paneermeel en groenterestjes belanden in kleurrijke soep. Heel het keukenteam staat van ’s morgensvroeg achter de kookpotten zodat iedereen ’s middags kan genieten van een lekker aanbod, inclusief een dagelijks vegetarisch alternatief trouwens. Ook wij mochten mee aan tafel schuiven tijdens ons bezoek, en het moet gezegd: een heerlijke maaltijd.
“Nu, eten is één ding,” begint Jérôme, “maar leerlingen moeten er ook over bijleren. Het doet hen onze planeet meer respecteren en dan eten ze thuis ook gezonder.” Een belangrijke les waar ze op Jean Moulin duidelijk mee aan de slag zijn gegaan. Een groene, boomrijke speelplaats? Check. Een moestuintje dat de leerlingen mee helpen onderhouden? Check. Een hoop compostbakken om datzelfde moestuintje te bemesten? Check. En bijenkasten om volgend jaar voor het eerst zelf honing van te maken? Uiteraard, check. Posters die de refter versieren met kleurrijke afbeeldingen van seizoensgroenten in het Frans én het Occitaans, het Romaans dialect uit de streek, vormen nog een laatste mooie stap in de voedingseducatie.
De school is zo meteen een prachtig voorbeeld voor onze ‘Whole School Food Approach’, een allesomvattende aanpak voor goed eten op school die we enkele jaren geleden als Belgische partner binnen SchoolFood4Change ontwikkelden. Ons bezoek aan de Dordogne was dus het uitgelezen moment om nog eens dieper in te zoomen op die aanpak.
“Nu, eten is één ding, maar leerlingen moeten er ook over bijleren. Het doet hen onze planeet meer respecteren en dan eten ze thuis ook gezonder.”
Na een korte intro door collega Annelies, was het tijd voor de aanwezigen om zelf aan de slag te gaan. We lieten hen kennismaken met mooie praktijkvoorbeelden uit heel Europa in een mini-posterbeurs en in de namiddag was het tijd om samen verder na te denken over de 4 pijlers van de ‘Whole School Food Approach’: voedingsaanbod, voedingseducatie, voedingsbeleid en een gezonde schoolomgeving. Ook Katrien Verbeke (Let Us) was erbij om de boeiende discussies mee in goede banen te leiden.
We zijn weer heel wat interessante inzichten rijker, maar één ding staat ongetwijfeld vast: Dordogne kan alvast worden toegevoegd als mooi praktijkvoorbeeld van onze ‘Whole School Food Approach’.
Bedankt aan het organiserende team ter plaatse: Céline Boudy, Vincent Demaison en Aurelie Mansard.