Bijna 5000 gezinnen schreven zich via meerdanmijnkassaticket.be in voor de Seizoensgroente-Challenge. "Kiezen voor seizoensgroenten is kiezen voor duurzamere boodschappen, iets wat heel erg leeft bij gezinnen", zegt Ingrid Renders, die met haar parent blog Maison Slash de actie mee uitdraagt. "Met de actie daagden we niet alleen onszelf uit om een week lang enkel met seizoensgroenten te koken, we willen ook de supermarkten aansporen om van seizoensgroenten de gemakkelijkste keuze te maken."
In een korte enquête gaf 25% van de deelnemers bijvoorbeeld aan dat ze de noodzakelijke seizoensgroenten voor het recept moeilijk of niet vonden in de winkel. "We wisten dat eind april geen eenvoudige periode is voor seizoensgroenten", zegt Jelle Goossens van Rikolto (het vroegere Vredeseilanden) en een van de initiatiefnemers van de campagne. "Ons eerste recept was een stamppot van andijvie. Veel mensen vonden nog geen andijvie in hun supermarkt. Navraag bij een gerant leerde ons dat de Belgische andijvie nog maar een kleine twee weken wordt ingekocht en nog niet in alle winkels is geraakt."
Eveneens 85% van de deelnemers koppelt terug dat de seizoensgroenten niet extra zichtbaar zijn aangegeven in de supermarkten, of dat de signalisatie hen toch niet is opgevallen. Nochtans meldden de meeste supermarkten ons dat ze wel een aparte toonbank of tafel hebben met de groenten van het seizoen.
"Supermarkten geven een heel brede definitie aan seizoensgroenten, en dat komt de duidelijkheid niet ten goede", zegt Jelle Goossens. "Groenten die wel afkomstig zijn uit België, maar in verwarmde kassen zijn geteeld, worden bij de seizoensgroenten ingedeeld, samen met groenten en fruit dat in Spanje of Italië 'in seizoen' is... Dat schept verwarring, leren we uit de reacties."
En dat is meteen het succes van deze actie. Consumenten geven aan wat zij belangrijk vinden en wat ze verwachten van supermarkten. "In de reacties vinden we veel suggesties, bijvoorbeeld om de evolutie van de seizoenen zichtbaar te maken", zegt Jelle Goossens. "Een van de reacties die we kregen, luidde: het zou leuk zou zijn als je die Belgische 'primeurgroenten' mettertijd ziet op schuiven in het rek tot ze écht in het seizoen zijn?"
Er kan dus nog veel gebeuren om seizoensgroenten tot makkelijkste keuze te maken. "Alle supermarkten investeren vandaag al in een aanbod van seizoensrecepten om de klant te inspireren. Een betere positionering kan de winkelervaring dus alleen maar verbeteren", besluit Jelle Goossens.
Ik ben meer dan mijn kassaticket is een initiatief van Rikolto (het vroegere Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, KVLV Vrouwen met Vaart, Femma, Gezinsbond, Landelijke Gilden en Test Aankoop. De mensen achter de parent blog Maison Slash zijn partner in crime om de wens van veel mensen waar te maken: dat duurzaam de makkelijkste keuze wordt in de supermarkt.