Dat goed eten op school meer is dan een gezond en duurzaam aanbod, daar zijn ze zich maar al te bewust van op de Dr. Stefan Osusky basisschool in Slovakije. Voedingseducatie is er recent een belangrijk onderdeel geworden van het curriculum. En daarbij is wel een heel speciale rol weggelegd voor enkele gevleugelde vrienden.
Duurzame schoolmaaltijden zijn meer dan gezonde voeding voor kinderen. Ze bieden een unieke kans om leerlingen bewust te maken van de bredere impact van hun voedingskeuzes, zowel op mens als planeet. Dat is meteen ook de essentie van onze 'Whole School Food Approach', een integrale aanpak voor goed eten op school die focust op vier grote pijlers: een gezond voedingsaanbod, voedingseducatie, een stevig voedingsbeleid en een gezonde (school)omgeving. Deze aanpak ontwikkelden we als Belgische partner binnen het Europese SchoolFood4Change-project. We verzamelden afgelopen jaar heel wat inspirerende voorbeelden van onze andere partners uit het project. Deze maand zoom ik graag in op de Dr. Stefan Osusky basisschool in Brezová pod Bradlom (Slovakije), waar een glansrol is weggelegd voor bijen.
Op de Dr. Stefan Osusky basisschool staat voedingseducatie sinds kort centraal in het curriculum. De school gelooft immers dat educatie over voedsel, de productie ervan en voedselsystemen een cruciale rol speelt in het begrijpen van de impact van de drie pijlers van duurzame ontwikkeling: milieu, samenleving en economie.
Tijdens een boeiende workshop van een lokale imker kregen de leerlingen een inkijk in de fascinerende wereld van bijen. De imker nam hen mee in de belangrijke rol van honingbijen en solitaire bijen voor de biodiversiteit. In een interactieve sessie leerden de kinderen hoe bijen essentieel zijn voor de bestuiving van veel gewassen, wat op zijn beurt dan weer invloed heeft op de voedselvoorziening. Bovendien leerden de leerlingen hoe hun voedingskeuzes invloed hebben op hun gezondheid en het welzijn van onze planeet. De workshop illustreerde zo op een speelse en educatieve manier het belang van gezonde, duurzame voeding.
De dag werd feestelijk afgesloten met een gezonde traktatie en een vrolijk lied over de bijen (geschreven door de leerlingen!), waarin de leerlingen hun waardering toonden voor deze kleine maar o-zo-onmisbare insecten die bijdragen aan de ecologische balans van onze planeet.
Als onderdeel van het bredere programma, bezochten de eerstejaars ook de schoolkeuken, waar ze leerden hoe hun maaltijden dagelijks worden klaargemaakt. Tijdens hun bezoek deelden ze hun favoriete en minst favoriete gerechten met de koks en kregen ze inzicht in hoe gezonde en duurzame keuzes worden gemaakt bij het samenstellen van het menu. Dit praktische aspect versterkte de theorie en gaf de leerlingen de kans om na te denken over hun eigen eetgewoonten.
De school benadrukt dat het essentieel is dat niet alleen leerlingen, maar ook het hele schoolteam – inclusief leerkrachten, cateringpersoneel en andere medewerkers – goed voorbereid is om deze kennis over te dragen en de leerlingen te ondersteunen in hun leerproces.
Deze aanpak illustreert mooi hoe voedingseducatie verder gaat dan wat er op ons bord ligt, maar dat we leerlingen ook bewust moeten maken van hun voedingskeuzes en hen bijleren over de bredere sociale en ecologische verantwoordelijkheid die we met z'n allen dragen. De positieve feedback van de ouders en leerlingen van de Dr. Stefan Osusky basisschool laat alvast zien dat actief leren een blijvende indruk nalaat. En dat de hardwerkende bijen eens extra in de verf werden gezet, dat maakt het eens zo zoet natuurlijk!